Mobilitetstjänster
13 augusti 2024
Bilpooler, hyrbilar och mobilitetstjänster har potential att spela en viktig roll i att nå Sveriges högt uppsatta klimatmål och driva på utvecklingen av e-mobilitet. Tjänsterna bidrar i första hand till ett mer effektivt och optimalt resande men också till att mobilitetsfattigdom utrotas. Genom den här typen av tjänster får fler möjlighet att testa elbil vilket i sin tur kan leda till en snabbare omställning inom transportsektorn. Men för att skapa likvärdiga förhållanden med ägda bilar eller förmånsbilar krävs specifika åtgärder och riktade styrmedel. Genom att kombinera bilpooler, hyrbilar och mobilitetstjänster med riktade styrmedel kan vi skapa ett mer hållbart transportsystem som leder till mindre luftföroreningar, lägre bullernivåer och bättre folkhälsa samtidigt som vi påskyndar den gröna omställningen och uppmuntrar till beteendeförändringar hos privatpersoner och företag. Nedan följer en lista över åtgärder som kan vidtas för att säkerställa en rättvis konkurrens och samma villkor för alla, oberoende av på vilket sätt man äger eller har tillgång till bil.
Definition av bildelning
Ta fram en lagstadgad definition av ordet bildelning. Definitionen bidrar till att främja en mer hållbar samhällsutveckling genom att underlätta övergången till en mer delad bilpark. Det leder bland annat till att kommuner i ett nästa skede kan reservera parkeringsplatser för bildelningsbilar. En tydlig definition för bildelning skapar dessutom en juridisk ram för bildelningstjänster vilket ger både tjänsteleverantörerna och användarna visshet om sina rättigheter och skyldigheter.
Slopad moms på trängselskatt
Den trängselskatt som finns i vissa svenska kommuner är idag snedvriden till nackdel för bildelare eftersom bildelare måste betala moms på trängselskatten medan det för en tjänstebil gäller att trängselskatten är momsfri. Detta gör det dyrare att använda bildelning samtidigt som det ger tjänstebilar en otillbörlig fördel. Vi anser att det därför strider mot principen om likabehandling.
Samma besiktningsregler för hyrbilar som andra nya bilar
Idag måste fordon som ingår i bildelningstjänster registreras som hyrbilar. Därmed gäller andra regler än för privatägda bilar. Exempelvis måste hyrbilar besiktas varje år jämfört med nya privatägda bilar som inte behöver besiktas under de tre första åren. Detta bidrar till höga omkostnader för de bolag som driver dessa mobilitetstjänster vilket i sin tur leder till högre kostnader för konsumenten. Här behövs en mer flexibel och anpassad reglering för moderna hyrbilsregistrerade bilar och dess besiktningsregler.
Tillgång till offentlig infrastruktur
För att underlätta användningen av mobilitetstjänster behöver kommunerna säkerställa tillgång till attraktiva och lättillgängliga fasta parkeringsplatser och laddstationer för bildelare. Detta kan göras exempelvis genom att tillägna attraktiva parkeringsplatser specifikt för bildelningsbilar, vilket blir extra viktigt i takt med att fler städer i Sverige inför Miljözon 3. Vad gäller laddning av fordon så är det av yttersta vikt att bildelningsbilar får tillgång till snabbladdare i stadsmiljö för att möjliggöra att elfordonen vid varje uthyrningstillfälle är fulladdade så långt som möjligt.
Reducerad moms på tjänster som bidrar till ökad bildelning
Ett annat exempel på ogynnsamma förhållanden är att momsen på kollektivtrafik och taxi (6-12%) är lägre jämfört med bildelning (25%). Att sänka momsen för alla former av bildelning från 25% till de 6% som gäller vid taxiresor skulle öka möjligheten för många att välja bort egen bil i innerstaden till förmån för delad mobilitet.
Genom att implementera ovan åtgärder kan bildelning integreras på ett mer rättvist sätt inom transportsektorn och erbjuda en likvärdig upplevelse för användare jämfört med ägda bilar eller förmånsbilar.