Angående Skatteverkets förslag till allmänna råd om beräkningsformler för uttag av fordonsskatt enligt skälig grund (Dnr. 8-2834923)
25 oktober 2024
Mobility Sweden har tagit del av Skatteverkets förslag till uppdaterade formler för beräkning av fordonsskatt enligt skälig grund. Bland våra medlemsföretag är det främst importörer av lätta lastbilar som berörs av föreslagna förändringar – och givetvis deras kunder. De tyngsta lätta lastbilarna, vanligen etappvis färdigställda chassibilar, med referensvikt över 2610 kg kan med dagens regelverk erhålla tungt emissionsgodkännande trots att de per definition räknas som lätta fordon. Möjligheten är värdefull då totalvikten hos dessa fordon ligger väldigt nära gränsen för tunga fordon, samtidigt som kategorin lätta fordon spänner över ett mycket brett spektrum.
Nuvarande beräkningsformler för att kunna fastställa fordonskatten enligt skälig grund utformades dock redan för cirka 10 år sedan. Mot bakgrund av att beräkningsformlerna inte har justerats sedan införandet av WLTP 2018, anser Mobility Sweden att Skatteverkets intention i grunden är god. Förändringen innebär förvisso att det kommer att bli dyrare att äga de tyngsta lätta lastbilarna, som idag erhåller en lägre fordonsskatt genom beräkning enligt skälig grund. Vi anser dock att det är rimligt att beräkningsformlerna bidrar till att ett beräknat koldioxidvärde hamnar så nära det faktiska värdet för ett jämförbart fordon som möjligt. Vår uppfattning är att Skatteverkets förslag bidrar till detta vilket bör leda till en mer rättvisande fordonsbeskattning.
Mobility Swedens berörda medlemmar har givetvis varit medvetna om att en uppdatering av beräkningsformlerna förr eller senare är att vänta. Vi ser också logiken i Skatteverkets förslag med att börja tillämpa de nya beräkningsformlerna den 1 februari 2025, då detta sammanfaller med tidpunkten då malus för husbilar väntas upphöra. Däremot befarar vi att den korta framförhållning som ges fram till den 1 februari, med stor sannolikhet skulle skapa problem för de av våra medlemsföretag som importerar och säljer lätta lastbilar – liksom för deras kunder.
Etappvis färdigställda lätta lastbilar har normalt sett långa ledtider från beställning till leverans. För köparen av ett eller flera fordon, dvs. en näringsidkare som behöver fordonen i sin verksamhet, innebär det dessutom en betydande investering. Investeringsbeslutet bygger på en ekonomisk kalkyl som till stora delar faller då beräkningsformlerna ändras efter det att beställningen är gjord, men innan fordonet har blivit skattepliktigt.
Mobility Swedens uppfattning är att det är betydligt viktigare att undvika situationen ovan än att undvika att husbilar berörs av två regelverksförändringar vid skilda datum. Vi vill därför föreslå att de förändrade beräkningsformlerna för beräkning av fordonsskatt enligt skälig grund börjar tillämpas tidigast den 1 april 2025.
För att undvika eventuella oklarheter och missförstånd efterfrågar vi också tydlig information om vad som gäller i skarven mellan befintliga och kommande regler. En återkommande fråga vid tillämpning av nya skatte- och fordonsregler är vilket datum som avgör huruvida fordonet omfattas av de nya reglerna eller inte. För ett nytt fordon i Sverige finns t.ex. ett första fastställelsedatum för tekniska data, d.v.s. datumet då fordonets tekniska data är komplett. Efter det att fordonets tekniska data är komplett finns ett registreringsdatum och därefter ett första påställningsdatum, d.v.s. det datum då fordonet tas i trafik.
Mobility Sweden har i dialogen med myndigheter erfarit att det är ”registreringsdatum” som i Sverige styr vilka skatteregler ett fordon hamnar inom. Vi skulle dock värdesätta om Skatteverket och/eller Transportstyrelsen vill tydliggöra om ”registreringsdatum” verkligen avser registreringsdatum, eller första påställningsdatum då fordonet tas i trafik.
Avslutningsvis vill vi påpeka att den tredje punktsatsen i konsekvensutredningens avsnitt 1.4 inledningsvis väckte vissa frågor vid hanteringen av remissen. Av texten framgår att Transportstyrelsens analys resulterade i fyra beräkningsformler varav den tredje avser ”en för lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II med totalvikt upp till och med 3200 kg”. Vid en avstämning med Transportstyrelsen tydliggjorde myndigheten dock att gränsen 3200 kg endast avser den sistnämnda kategorin personbilar klass II (husbilar), medan högsta totalvikt för lätta lastbilar och lätta bussar är oförändrad 3500 kg. Med detta förtydligande från Transportstyrelsen, liksom förslaget till datum för tillämpning av de nya beräkningsformlerna, har Mobility Sweden inte något att invända mot Skatteverkets förslag.
Stockholm den 25 oktober 2024
Vänliga hälsningar
Calle Beckvid,
Senior rådgivare, regulatoriska frågor
Mobility Sweden