Translate
Translate this page
Select your language from the list.
Logga in
mobilitysweden.se
Aktuellt
I debatten
Artiklar
Seminarier
I debatten
Kurser
Press
Artiklar
40 makthavare inom mobilitet har uttalat sig i Dagens industri: Så blir 2025
10 januari 2025
40 makthavare inom mobilitet har uttalat sig i Dagens Industri angående 2025. Mobility Swedens vd, Mattias Bergman, delar med sig av sina tankar kring elektrifieringen och utvecklingen av fler fossilfria transportlösningar. Flera av våra medlemmar gav även sin bild av det gångna året.
Läs hela artikeln
40 agendasättare inom mobilitet, bland annat Mobility Sweden, kommenterar det gångna året i DI
19 december 2024
2024 blev året då tillväxten i elektrifieringen tappade fart. Produkterna finns på plats men lågkonjunktur, höga räntor och bristen på styrmedel påverkade många marknader, särskilt i Europa och Sverige. De länder som fortsatt stimulerar efterfrågan och bygger laddinfrastruktur uppvisar dock fortsatt tillväxt. När elbilarna tappat fart har istället efterfrågan på laddhybrider ökat. Samtidigt påverkar geopolitiken fordonsindustrin där tullar från flera länder, inklusive EU, riskerar att rita om kartan för hur en global fordonsindustri istället blir mer regional eller lokal.
Läs hela artikeln
Frågor och svar om eCall
27 november 2024
Moderna bilar är utrustade med en rad olika funktioner som behöver uppkoppling för att fungera. I en och samma bil använder dessutom olika funktioner vanligtvis olika teknik för uppkopplingen. Den 31 mars 2018 infördes krav på s.k. eCall-funktion i alla nya typer av lätta fordon. Med nya typer menas fordon vars typgodkännanden är utfärdade efter det att kravet började tillämpas. Den bakomliggande EU-regleringen kräver att eCall-funktionen ska bygga på 2G/3G-teknik. Först den 1 januari 2026 blir det krav på att alla nya typer av lätta fordon ska utrustas med eCall som använder sig av 4G/5G.
Läs hela artikeln