Angående förslag till ändring av Transportstyrelsens avgifter 2025 (Dnr. TSF 2024-48)

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss vad gäller föreslagna förändringar av avgifter inom vägtrafikområdet. I vanlig ordning var vi även representerade vid myndighetens branschträff i frågan torsdagen den 13 juni. De avgifter som i första hand berör Mobility Swedens medlemsföretag är de avgifter som är riktade mot tillverkare av fordon och fordonskomponenter liksom avgifter riktade mot fordonsägare. Sammantaget anser Mobility Sweden att Transportstyrelsens förslag till avgiftsförändringar är transparent och välmotiverat med hänsyn till att den avgiftsfinansierade verksamheten ska vara i balans till 2028.

En avgift som dock uppmärksammats speciellt av Mobility Swedens medlemsföretag under det gångna året är avgiften för ansökan om slutserie. Mobility Sweden har erfarit att myndigheten nu kräver en ansökan per typgodkännandenummer. Från medlemshåll har framförts att den nya rutinen innebär betydligt mer arbete jämfört med tidigare då en och samma ansökan kunde omfatta alla typgodkännandenummer man ansökte om dispens för. En återgång till tidigare rutin är önskvärd av flera skäl.

Bortsett från att den nya rutinen innebär betydligt högre kostnader i det fall det finns behov av att ansöka om slutserie för en rad olika typgodkännandenummer samtidigt, skickar Transportstyrelsen enligt uppgift en faktura per ansökan. Då en och samma tillverkare/importör kan behöva lämna in ett stort antal ansökningar vid en och samma tidpunkt, anser vi att det vore en fördel om Transportstyrelsen kan skicka en samlingsfaktura avseende alla ansökningar under en viss period, om så önskas av den som ansöker. Mobility Sweden ifrågasätter även nödvändigheten av att ansökan om slutserie måste betalas i förväg och att betalningen måste vara myndigheten tillhanda innan handläggningen påbörjas. Detta bidrar till att göra ansökningsprocessen långsam eftersom tiden för fakturahantering läggs till tiden för Transportstyrelsens handläggning.

I övrigt är vår uppfattning att den avgiftsfinansierade delen av myndighetens arbete, i form av ärendehandläggning, tillsyn och registerhållning fungerar väl. Liksom tidigare år anser vi att det vore värdefullt med motsvarande insyn i den skattefinansierade delen av myndighetens arbete för att få en bättre förståelse för vilka förutsättningar som ligger till grund för Transportstyrelsens arbete inom regelgivningsområdet. För branschen är detta en minst lika viktig del av myndighetens arbete varför det är av största intresse att finansieringen verkligen står i paritet med Transportstyrelsens uppdrag.

 

Stockholm den 11 oktober 2024

Calle Beckvid,

Senior rådgivare, regulatoriska frågor

Mobility Sweden