Stark start på året – för tidigt att dra slutsatser

Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.

Totalt registrerades 19 632 nya personbilar i januari, vilket motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med samma månad förra året. Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser på januaris utfall. Mobility Sweden bedömer att årets totalmarknad för personbilar kommer att uppvisa en mindre uppgång jämfört med förra året. 

Andelen laddbara personbilar uppgick till cirka 52 procent av nyregistreringarna. Elbilarna stod för 29 procent av de nya registreringarna, antalet ökade med 15 procent jämfört med januari förra året. Det beror delvis på att totalvolymen har ökat. Laddhybriderna ökade med 9 procent och nådde en andel på 23 procent. Därutöver har elhybrider haft en anmärkningsvärd ökning med 67 procent jämfört med föregående år och en andel på 16 procent. Det förklaras delvis av att fler varumärken nu erbjuder denna teknik. I statistiken syns även en kraftig ökning av nyregistrerade etanolbilar. Ökningen av etanol beror till stor del på lagändringar som träder i kraft 1 februari och som innebär att etanolbilarna omfattas av malus, vilket ger dem en påtaglig höjning av fordonsskatten de första tre åren.

 -    Vår bedömning är att elbilarna kommer att öka och utgöra 40 procent av nyregistreringarna under året, vilket bidrar till lägre utsläpp och minskade drivmedelskostnader för kunderna. Samtidigt krävs det politiska styrmedel för att ytterligare öka andelen elbilar och behålla begagnade elbilar i landet, säger Sofia Linder, chefekonom för Mobility Sweden.

Under januari registrerades 2 389 nya lätta lastbilar, vilket är en nedgång med 11 procent jämfört med samma period förra året. Det förklaras till stor del av den fortsatt svaga byggmarknaden. Andelen eldrivna lätta lastbilar ligger på 21,5 procent, en minskning från föregående år.

De tunga lastbilarna hade en stark start på året med totalt 404 nyregistreringar, en uppgång med 16 procent jämfört med januari i fjol. Ökningen beror delvis på leveranser från påbyggare för beställningar under 2024 som nu är klara att levereras till kunder. Andelen eldrivna tunga lastbilar uppgick till 9 procent, vilket är högre än helåret 2024 som landade på en andel om 6,5 procent. 

Bussmarknaden uppvisade en kraftig ökning under januari, med 187 nyregistrerade bussar, en uppgång med 222 procent jämfört med samma period förra året. Sju av tio av de nyregistrerade bussarna var eldrivna, vilket visar på en fortsatt elektrifiering av kollektivtrafiken. 

-    Den starka utvecklingen beror på förbättrad leveransförmåga av upphandlade elbussar där politiska beslut driver omställningen genom kravställningen, fortsätter Sofia Linder.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 642 laddpunkter och nådde under januari 56 349 laddpunkter fördelade på 7 840 laddstationer.

Laddinfrastrukturstatistik januari 2025

Laddinfra tabell.png

https://mobilitysweden.se/mobilitet/laddinfrastruktur/laddinfrastatistik

Sammanfattning av nyregistreringarna i januari 2025, jämfört med januari 2024 

Ny tabell nyreg.png

--------------------------------------------------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar januari 2025”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun. 

Registreringsperioden för januari omfattar registreringar från 1 till och med 31 januari. Antalet registreringsdagar är denna månad en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.  

Månadsskiftet mars/april 2024 bytte Mobility Sweden samarbetspartner för bearbetning av nyregistreringarna. Bytet innebär att det kan finnas marginella differenser mot det utfall som tidigare publicerats, vilket beror på mindre metodförändringar. 

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogad fil. 
 
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa. 

För pressfrågor kontakta Michaela Ehteshami, tfn 072-201 37 14 eller mail: michaela.ehteshami@mobilitysweden.se

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

•  Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 154 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 208 000 personer globalt, varav 61 300 i Sverige och har en global omsättning på 1 156 miljarder kronor.

 •  Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 324 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.  

•  Fordonsindustrin svarar för drygt 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.