Lätta lastbilar bryter negativ trend efter 16 månader
1 oktober 2025

Nyregistreringsstatistiken för september visar på en återhämtning för lätta lastbilar efter 16 månader med nedgång. Personbilsregistreringarna uppvisar samtidigt en liten minskning och trenden med en hög andel laddbara personbilar fortsätter. Mobility Sweden justerar prognoserna för 2025 till följd av en något starkare utveckling under året för personbilsmarknaden och en svagare för lätta lastbilar. Även andelen el för båda fordonsslag justeras ned, då årets elektrifieringstakt blivit lägre än förväntat.
Totalt registrerades 25 199 nya personbilar i september, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med i fjol. Under året har nyregistreringarna ökat med 5,5 procent. Årets uppgång är främst driven av en stärkt privatmarknad, samtidigt som företagen fortfarande står för mer än sex av tio registreringar. Branschens interna orderstatistik visar på en viss ljusning vilket kan kopplas till förhoppningen om bättre konjunkturläge och sänkta räntor. Detta tillsammans med innevarande uppgång medför att Mobility Sweden justerar upp prognosen för 2025, från 275 000 till 280 000 nyregistrerade personbilar. Det innebär en fortsatt svag prognos, under de senaste tolv åren har enbart fjolårets utfall varit svagare.
Sju av tio nyregistreringar var laddbara bilar i september, drivet av en stark utveckling för laddhybrider. Andelen elbilar uppgick under månaden till 38 procent, men i volym minskade de med 17 procent då september 2024 var en stark elbilsmånad. Hittills i år uppgår andelen elbilar till strax över 35 procent och Mobility Sweden justerar ned årets prognos på 40 procent till 36 procent. Den sänkta elbilsprognosen förklaras av att tillväxttakten inte tagit ny fart efter förra årets inbromsning.
- Tillgång till laddning hemma är en avgörande faktor för att fler ska kunna välja elbil och därför behövs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen i flerbostadshus i hela landet, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
Under september registrerades 3 079 nya lätta lastbilar, en ökning med 17 procent. Det innebär att den negativa utvecklingen under 16 månader i följd äntligen brutits. Hittills i år har segmentet en nedgång med cirka 18 procent. Andelen elfordon uppgick till nära 21 procent i september och till 23 procent hittills i år. Årets nedgång tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av Mobility Swedens prognos, från 38 000 till 35 000 och även en justering av andelen eldrivna lätta lastbilar, från 25 procent till 23 procent. En bidragande förklaring är den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna både totalt och för lätta ellastbilar. Regeringen aviserade i höstbudgeten en förlängning av stödet för lätta ellastbilar och skjuter till medel för 2026 och 2027.
- Det är positivt att vi i september äntligen noterar en uppgång för de lätta lastbilarna. Samtidigt oroar årets svaga utveckling och inbromsning av elfordonens tillväxttakt. Regeringens besked om en förlängd klimatpremie för eldrivna transportbilar är välkommet, men på grund av leveranstider kommer den inte ge avtryck förrän nästa år, säger Sofia Linder.
Under månaden nyregistrerades 477 tunga lastbilar, vilket är en ökning med 3,5 procent. Hittills i år har tunga lastbilar minskat med 5 procent jämfört med samma period i fjol. I september uppgick andelen eldrivna till 6 procent och hittills i år till 7 procent.
Bussmarknaden hade 112 nyregistreringar i september, vilket är lite mer än en fördubbling mot i fjol. Hittills i år har antalet nya bussar tredubblats, vilket förklaras av ökad leveransförmåga och offentliga upphandlingar. Fyra av tio av de nya bussarna i september var en elbuss och nära varannan under årets första nio månader.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 707 laddpunkter och nådde under september 62 576 laddpunkter fördelade på 8 770 laddstationer.
Laddinfrastrukturstatistik september 2025
https://mobilitysweden.se/mobilitet/laddinfrastruktur/statistik-latta
Sammanfattning av nyregistreringarna i september, jämfört med september 2024
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar september 2025”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun.
Registreringsperioden för maj omfattar registreringar från 30 augusti till och med 30 september. Antalet registreringsdagar är denna månad en dag mer än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.
Månadsskiftet mars/april 2024 bytte Mobility Sweden samarbetspartner för bearbetning av nyregistreringarna. Bytet innebär att det kan finnas marginella differenser mot det utfall som tidigare publicerats, vilket beror på mindre metodförändringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogad fil.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För pressfrågor kontakta Joanna Askljung, tfn 072-201 37 14 eller mail: joanna.askljung@mobilitysweden.se
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 162 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 203 400 personer globalt, varav 70 850 i Sverige och har en global omsättning på 1 140 miljarder kronor.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 309 miljarder kronor vilket motsvarar 15 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för cirka 16 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.