Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti

Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.

Totalt registrerades 19 036 nya personbilar i augusti, en minskning med drygt 20 procent jämfört med samma månad förra året. Minskningen kan delvis förklaras av tillfälliga leveransstörningar hos vissa varumärken. Därtill är privatmarknaden fortfarande avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft. Av månadens nyregistreringar var 56 procent laddbara bilar, varav andelen elbilar uppgick till nära 36 procent. I augusti minskade antalet elbilar med 31 procent och hittills i år har de backat med 21 procent. Det är företagskunderna som fortsatt håller uppe marknaden för elbilar med 7 av 10 registreringar i augusti.  

-    Nedgången för samtliga fordonsslag har negativ påverkan på flottans förnyelse och gör det svårare att nå klimatmålen. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden. 

2 590 nya lätta lastbilar registrerades i augusti, en minskning med cirka 36 procent. Andelen eldrivna fordon nådde drygt 23 procent. 

Under månaden nyregistrerades 368 tunga lastbilar, vilket var en kraftig nedgång med 76 procent jämfört med förra året. Denna förklaras av rekordhöga registreringar i fjol inför EU-krav på ny version av färdskrivare skulle träda i kraft. Av de nya tunga lastbilarna var cirka 8 procent eldrivna. 

Bussmarknaden hade 118 nyregistreringar i augusti, vilket är 60 procent färre än i fjol. Nedgången förklaras till viss del av försenade leveranser. Andelen elbussar uppgick till drygt 26 procent i augusti och till totalt 16 procent under årets första åtta månader. Under samma period i fjol uppgick andelen el till 31 procent. Årets tillbakagång för elbussar kan härledas till utfasningen av elbusspremien för stadsbussar som inleddes förra sommaren.

-    Tillgång till billig fossilfri el och fler lokala och regionala laddplatser är avgörande för att åkerier ska välja ett elfordon. Om regeringen slopar skatten för el som laddas via laddbox kan ett åkeri spara nära 75 000 kronor per år och lastbil i drivmedelskostnad, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 689 laddpunkter och passerade under augusti 51 300 laddpunkter fördelat på 7 200 laddstationer.

Sammanfattning av nyregistreringarna i augusti 2024, jämfört med augusti 2023 

Skärmavbild 2024-09-01 kl. 17.19.09.png

Laddinfrastrukturstatistik augusti 2024

Skärmavbild 2024-09-01 kl. 17.25.19.png

https://mobilitysweden.se/mobilitet/laddinfrastruktur/laddinfrastatistik

----------------------------------------------------------------------------------------------- 
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar augusti 2024”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun, som tidigare presenterats i separata filer. 

Registreringsperioden för augusti omfattar registreringar från 1 augusti till och med 30 augusti. Antalet registreringsdagar är denna månad en mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.  

Månadsskiftet mars/april bytte Mobility Sweden samarbetspartner för bearbetning av nyregistreringarna. Bytet innebär att det kan finnas marginella differenser mot det utfall som tidigare publicerats, vilket beror på mindre metodförändringar. 

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogad fil. 
 
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa. 

För mer information kontakta Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, tfn 070-425 37 41 eller via epost: sofia.linder@mobilitysweden.se 
 
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

•  Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 154 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 208 000 personer globalt, varav 61 300 i Sverige och har en global omsättning på 1 156 miljarder kronor.

 •  Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 324 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.  

•  Fordonsindustrin svarar för drygt 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.