Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad
2 december 2024
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
Totalt registrerades 24 844 nya personbilar i november, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med samma månad i fjol. Däremot har totalmarknaden stabiliserats och branschens interna orderstatistik visar på en ökad framtidstro drivet av lägre räntor. Andelen laddbara personbilar landade på 62 procent av nyregistreringarna, drivet av att laddhybriderna ökar samtidigt som elbilarna fortsatt backar. Ökningen av laddhybrider beror bland annat på ett bredare produktutbud med förbättrad räckvidd som ryms inom många kundgruppers budget i pågående lågkonjunktur. Antalet elbilar har minskat med 17 procent hittills i år, en trend som delvis speglas i andra europeiska länder.
- Sverige kan dra lärdom av länder som Danmark, där kombinationen av riktade styrmedel och en utbyggd laddinfrastruktur har skapat en stark tillväxt för elbilar i år, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
Under november registrerades 2 977 nya lätta lastbilar, en minskning med 23 procent. Nedgången förklaras bland annat av den svaga byggkonjunkturen som påverkar efterfrågan. För lätta ellastbilar är situationen fortsatt tuff och antalet nyregistreringar minskade med 26 procent i november.
- Klimatpremien för att stödja marknadsintroduktion av lätta ellastbilar som regeringen införde är uppskattad men behöver förlängas. Tusentals ansökningar har inte hunnit handläggas hos Energimyndigheten och många företag riskerar att gå miste om det högre stödet, fortsätter Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden
De tunga lastbilarna ökade med 9 procent i november och totalt registrerades 473 nya tunga lastbilar. Hittills i år uppvisar segmentet en nedgång med 21 procent. Av de nya tunga lastbilarna var 7 procent eldrivna. Ökningstakten av ellastbilarna har bromsat in, vilket till stor del kan förklaras av låga dieselpriser som försämrar kundernas kalkyl.
Bussmarknaden har också haft en svag månad jämfört med i fjol. Totalt registrerades 59 nya bussar i november, vilket är 40 procent färre än föregående år. Under perioden januari-november har bussarna haft en nedgång med 31 procent. Andelen elbussar uppgick till 61 procent under november, vilket till stor del består av leveranser av stadsbussar i befintliga kontrakt.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 1 567 laddpunkter och passerade under november 54 370 laddpunkter fördelade på 7 623 laddstationer. Samtidigt visar statistiken att antalet laddstationer med en effekt på 50–149 kW minskar.
Laddinfrastrukturstatistik november 2024
https://mobilitysweden.se/mobilitet/laddinfrastruktur/laddinfrastatistik
Sammanfattning av nyregistreringarna i november 2024, jämfört med november 2023
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar november 2024”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun, som tidigare presenterats i separata filer.
Registreringsperioden för november omfattar registreringar från 1 till och med 29 november. Antalet registreringsdagar är denna månad en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.
Månadsskiftet mars/april bytte Mobility Sweden samarbetspartner för bearbetning av nyregistreringarna. Bytet innebär att det kan finnas marginella differenser mot det utfall som tidigare publicerats, vilket beror på mindre metodförändringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogad fil.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, tfn 070-425 37 41 eller via epost: sofia.linder@mobilitysweden.se
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 154 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 208 000 personer globalt, varav 61 300 i Sverige och har en global omsättning på 1 156 miljarder kronor.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 324 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för drygt 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.