Fortsatt röda siffror men uppjusterad prognos för personbilar

Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar. Nyregistreringsstatistiken för september visar dock på fortsatt röda siffror både för personbilar och lätta lastbilar. Lätta lastbilssegmentet har fortsatt utmaningar, särskilt eldrivna lätta lastbilar, vilket leder till en nedjustering av årets prognos för andelen el från 25 procent till 19 procent. 

Totalt registrerades 25 725 nya personbilar i september, vilket motsvarar en minskning med nära 9 procent jämfört med samma period föregående år. Privatmarknaden är fortsatt avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft. Årets prognos justeras upp något, från 240 000 till 255 000 personbilar. Leveransförmågan är nu förbättrad och marknaden har utvecklats bättre än när branschens prognos sattes vid årsskiftet. 

-    Trots den höjda prognosen bedöms årets totala utfall bli 12 procent lägre än 2023, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.

Av september månads nyregistreringar var två av tre laddbara bilar. Andelen elbilar uppgick i september till nära 45 procent, vilket är den högsta siffran i år och även i antal nås årsbästa. Antalet elbilar minskade ändå i september med cirka 8 procent och under årets första tre kvartal med 19 procent. Prognosen för andelen el för helåret kvarstår som oförändrad på 35 procent.

Under september registrerades 2 625 nya lätta lastbilar, en minskning med drygt 41 procent. Det är nu femte månaden i rad med röda siffror. Särskilt tufft har det varit för ellastbilar, där antalet nyregistreringar minskade med 52 procent i september. Detta tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av årets prognos avseende andelen eldrivna lätta lastbilar från 25 procent till 19 procent. Förklaringen är den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna för lätta ellastbilar. 

Under månaden nyregistrerades 461 tunga lastbilar, vilket är mer än dubbelt så många som året innan. Detta kan till stor del förklaras av EU-kraven på en ny version om färdskrivare som trädde i kraft i september i fjol och ledde till rekordregistreringar under augusti och att påföljande månader blev mycket svaga. Antalet tunga lastbilar i år har minskat med 28 procent jämfört med föregående år. Av de nya tunga lastbilarna var drygt 5 procent eldrivna, en ökning i jämförelse med föregående år. 

-    Åkeriernas vilja att investera i ellastbilar minskar, då regeringen aviserat skattesänkningar för diesel. De låga priserna på diesel kommer att försena elektrifieringen av tunga lastbilar. Behovet av kortare ledtider vid byggandet av laddinfrastrukturen är avgörande för utrullningen av elektrifierade tunga lastbilar, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.

Bussmarknaden hade 52 nyregistreringar i september, vilket är 44 procent högre än i fjol. Andelen elbussar uppgick till 27 procent i september och till totalt 17 procent under årets första tre kvartal.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 617 laddpunkter och passerade under september 51 922 laddpunkter fördelat på 7 295 laddstationer.

Laddinfrastrukturstatistik september 2024

Skärmavbild 2024-09-30 kl. 17.15.02.png

https://mobilitysweden.se/mobilitet/laddinfrastruktur/laddinfrastatistik

Sammanfattning av nyregistreringarna i september 2024, jämfört med september 2023 

Skärmavbild 2024-10-01 kl. 08.17.27.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar september 2024”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun, som tidigare presenterats i separata filer. 

Registreringsperioden för september omfattar registreringar från 31 augusti till och med 30 september. Antalet registreringsdagar är denna månad lika många som i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.  

Månadsskiftet mars/april bytte Mobility Sweden samarbetspartner för bearbetning av nyregistreringarna. Bytet innebär att det kan finnas marginella differenser mot det utfall som tidigare publicerats, vilket beror på mindre metodförändringar. 

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogad fil. 
 
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa. 

För mer information kontakta Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, tfn 073-353 84 40 eller via epost: emmi.antonsson@mobilitysweden.se

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

•  Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 154 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 208 000 personer globalt, varav 61 300 i Sverige och har en global omsättning på 1 156 miljarder kronor.

 •  Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 324 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.  

•  Fordonsindustrin svarar för drygt 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.