Bonus-maluseffekt medförde minskade registreringar av personbilar och lätta lastbilar även i augusti
3 september 2018
- Det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus, som trädde i kraft 1 juli, fortsätter att ha en stark påverkan på bilmarknaden. I augusti minskade personbilsregistreringarna med 17,5 procent och lätta lastbilar minskade med 59,3 procent. Många kunder passade på att köpa Malusbilar innan halvårsskiftet och dessutom valde många bilhandlare att registrera på fordon som nu ytterligare drar ner nyregistreringarna. Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 5,9 procent och lätta lastbilar har ökat med 24,5 procent jämfört med förra året som var ett rekordår, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.
- Bonus-malussystemet, som innebär en kraftig höjning av den årliga fordonsskatten, gjorde att rekordmånga personbilar och lätta lastbilar registrerades i juni. Som väntat blev det en kraftig nedgång i juli och nu även i augusti. Bonus-malussystemet har resulterat i en extremt ryckig bilmarknad. Minskningen för personbilar i augusti bromsades upp något av att bilar som inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) måste registreras före 1 september. Dessutom ökade nyregistreringarna av laddbara bilar, fortsätter Jessica Alenius.
Tunga lastbilar ökade i augusti
- Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av Bonus-malussystemet, ökade med tre procent i augusti, och har hittills i år ökat med 0,6 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets augusti är den högsta augustisiffran för tunga lastbilar under de senaste tio åren. Högkonjunkturen i Sverige gör att behovet av transporter ökar, vilket i sin tur medför en ökad efterfrågan på tunga lastbilar, säger Jessica Alenius.
Laddbara bilar ökade med 32 procent i augusti
- Nyregistreringana av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 32 procent i augusti jämfört med augusti förra året. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 9,7 procent i augusti i år jämfört med sex procent i augusti förra året. Ökningen för laddbara bilar är även det en effekt av Bonus-malussystemet i och med att alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre sk klimatbonus jämfört med den tidigare supermiljöbilspremien. Vår bedömning är att öknings-takten för laddbara bilar skulle varit ännu högre om det inte varit så långa leveranstider, säger Jessica Alenius.
Minskad dieselandel i augusti
- Andelen dieselbilar av de totala nyregistreringarna var 29,9 procent i augusti, vilket kan jämföras med 47,1 procent i augusti förra året. Den låga dieselandelen i både juli och augusti har påverkats av Bonus-malussystemet, som gjorde att många dieselbilar togs i trafik före 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som Bonus-malussystemet medfört. Hittills i år är dieselandelen 39,5 procent, jämfört med 51,1 procent januari-augusti förra året. Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen, avslutar Jessica Alenius.
Klicka här för att läsa pressmeddelandet i sin helhet i PDF.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogade material. Fr.o.m. juli utgår topplistan på miljöbilar enligt den miljöbilsdefinition som infördes 2013 och som slopats på nya bilar från 1 juli 2018. Vidare har topplistan på supermiljöbilar utgått (supermiljöbilspremien slopad från 1 juli 2018) och ersatts av en topplista på laddbara bilar. Nytt är också en topplista på klimatbonusbilar (läggs ut på BIL Swedens hemsida senare under dagen 3 augusti).
När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Jessica Alenius, vice vd BIL Sweden, tfn 070-235 63 19 eller mail:
jessica.alenius@bilsweden.se
Fakta om BIL Sweden och fordonsbranschen i Sverige
BIL Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 135 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 195 miljarder kr vilket motsvarar 15 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för över 20 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.