Yttrande angående remiss ”En ny tillfällig skrotningspremie införs” (diarienummer KN2024/00983)

Vi välkomnar ambitionen att öka antalet privatpersoner som har möjlighet att gå över till en elbil, samt att skrota ut gamla bilar med låg miljöprestanda. Men vi tycker att förslaget är underligt utformat, då ägaren av den gamla bilen, sällan är den som också har råd att köpa eller leasa en elbil. Då har premiens storlek en avgörande betydelse och vår bedömning är att 10 000 SEK kommer leda till mycket få utbetalda premier. Mobility Sweden avstyrker förslaget i dess nuvarande form.

Vi anser att en premie på minst 25 000 SEK behövs för att få effekt.

Mobility Sweden föreslår dessutom att halva budgeten används till en ”tillfällig skrotmorot” på 5 000 kr.

Kommentarer på förslaget

Den gröna omställningen som just nu pågår har stor potential att bidra till både sänkta utsläpp och stärkt svensk konkurrenskraft. En effektiv omställning kräver en palett av åtgärder. Här kan utskrotning av äldre bilar utgöra ett sådant verktyg. Genom att ersätta äldre fordon med nya, mer energieffektiva och miljövänliga elbilar, kan mängden skadliga utsläpp som släpps ut i atmosfären minska. För att skrotningspremien som regeringen aviserade i höstas ska bli verkningsfull krävs emellertid att den utformas på rätt sätt. Mobility Sweden har en rad invändningar på förslaget som nu remitteras från regeringen.

Vår främsta invändning till förslaget är att premien är alldeles för låg för att möjliggöra matchningen av den som har en skrotbil och samtidigt är villig att köpa eller leasa en elbil.

Två helt olika kriterier behöver vara uppfyllda för att man ska komma ifråga som premiemottagare. Dels behöver man inneha en bil som är 15 år eller äldre där vi uppskattar värdet av sådan bil till 25 000 SEK eller lägre, dels behöver samma person ha ekonomin att kunna köpa eller leasa en elbil. Vi uppskattar att begagnade elbilar finns från 150 000 SEK i större omfattning, även om det finns billigare. För nya elbilar är ofta leasingpriset mer relevant för denna målgrupp. Detta ser vi som mycket begränsande, överlappet mellan dessa två kriterier är helt enkelt för litet. Det finns en överhängande risk att de medel som är avsatta för skrotningspremien inte kommer att användas om regeringen går vidare med sitt förslag. Utmaningen för regeringen är att lyckas öka antalet privatpersoner som har ekonomiska förutsättningar att köpa eller leasa en elbil. Där har premiens storlek en avgörande roll.

Regeringen har från Transportstyrelsen fått uppgiften att det år 2023 var 800 personer som både skrotade en bil och köpte eller leasade en elbil. Med andra ord var överlappet mellan de två kriterierna begränsat till 800 personer när ingen premie fanns tillgänglig. Att då ha som en målsättning att genom föreslagna premie på 10 000 SEK nå 25 000 premietagare per år är inte realistiskt. Regeringen presenterar ingen fakta eller analys över hur premien ska kunna bli verkningsfull enligt förslaget som nu har remitterats. Vår bedömning är att 10 000 SEK i stöd kommer leda till att ytterst få kommer att nyttja denna premie och därmed blir klimateffekten begränsad.

Vår bedömning är att en premie minst behöver vara i storleksordningen 25 000 SEK, gärna lite mer. På så sätt kan ett bredare kundsegment täckas in samtidigt som man får bort de äldsta bilarna från vägarna.

År 2017 fanns ett bidrag för inköp av elcykel, då kunde man som privatperson erhålla upp till 10 000 SEK i premie. Vi tycker 10 000 SEK inte är proportionerligt, då det nu gäller inköp/leasing av en betydligt dyrare produkt.

Regeringen har lagt fram ett väl genomarbetat förslag när det gäller att nå så långt det bara går för att förhindra fusk, detta tycker vi är bra. Här har regeringen gjort ett så pass gediget arbete, att vi inte ser att en ytterligare höjd premie, ska kunna innebära mer fusk.

Eftersom vi på Mobility Sweden anser att hela upplägget med att finna privatpersoner som uppfyller bägge kriterierna ovan nämnda, är mycket svårt och inte särskilt troligt, vill vi förorda dels att premien höjs till minst 25 000 SEK, dels att halva budgeten istället används till en ”tillfällig skrotmorot” på 5 000 kr. Skrotmoroten skulle då betalas ut till den som skrotar en gammal bil (Eu4 eller tidigare) utan krav på motprestation. Vår bedömning är att detta skulle kunna innebära en utskrotning på ca 50 000 bilar under två år. Ägaren ska ha ägt bilen 2023-09-06 eller tidigare, och bilen ska ha varit i trafik efter detta datum.

Stockholm 2024-05-27

Anna Henstedt

Mobility Sweden