Remissvar till promemorian ”Kompletterande bestämmelser till EUförordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel” (LI2023/03862)
Sammanfattning
Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss och välkomnar de förslag som presenteras i promemorian vad gäller de lag- och förordningsändringar som är nödvändiga för att komplettera Europaparlamentets och rådets förordning 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR). Vi välkomnar också de förslag som presenterats kring vilka myndigheter som ska ansvara för de olika uppgifterna, så som tillsyn, som ska utföras enligt EU-förordningen.
Specifika synpunkter
Kapitel 4.3 ”Analys av elfordons bidrag till elsystemets flexibilitet och om dubbelriktad laddning”
Gällande analyser av dubbelriktad laddning och dess möjligheter föreslår vi att även Energimyndigheten och Svenska Kraftnät bör involveras i analysen.
Kapitel 5. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Mobility Sweden finner det något märkligt att lagändringar skall träda ikraft 31 december 2024, trots att AFIR börjar gälla redan från 13 april 2024, och föreslår därmed att utreda närmare vilka konsekvenser detta kan få vad gäller beslut av förelägganden från myndigheterna.
Vänliga hälsningar
Mazdak Haghanipour
Tekniskt specialist laddinfrastruktur, servicemarknad och mobilitetstjänster