Remissvar promemorian Genomförande av ändrade EU-regler om avgifter på väg

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss. Vi betraktar departementets förslag till en ny lag om infrastrukturavgifter på väg, samt en ny lag och en ny förordning om indelning av tunga fordon i koldioxidklasser, som en direkt konsekvens av att det reviderade Eurovinjettdirektivet måste genomföras i nationell rätt.

Våra synpunkter fokuserar på förslaget till en ny lag om infrastrukturavgifter på väg.

Vi tolkar förslaget som att departementet vill säkerställa att de svenska vägavsnitt som idag omfattas av någon form av infrastrukturavgift; Motalabron, Sundsvallsbron, Öresundsbron och nya Skurubron (fr.o.m. oktober 2023) även framgent kommer att regleras på ett sätt som harmoniserar med Eurovinjettdirektivet. Vidare bedömer vi att intentionen är att skapa ett regelverk som även möjliggör uttag av infrastrukturavgifter på framtida, tillkommande vägavsnitt, utan ytterligare behov av väsentliga författningsändringar. Givet att denna tolkning är korrekt, anser Mobility Sweden att departementets förslag är relevanta.

Parallellt med departementets förslag har vi även tagit del av remissen av Finansdepartementets promemoria Ändrade vägavgifter inom eurovinjettsamarbetet (Fi2023/02125). Även om infrastrukturavgifter och vägavgifter är två olika typer av avgifter, är vår uppfattning att det är en fördel om principerna, i de delar som är gemensamma för de båda avgifterna, är så lika som möjligt. Sannolikt kan detta bidra till att underlätta förståelsen för avgifternas tillämpning.