Remissvar avseende SOU 2023:84 En hållbar bioekonomistrategi – för ett välmående fossilfritt samhälle samt SOU 2013:15 Förnybart i tanken

Mobility Sweden och dess medlemmar står bakom de långsiktiga svenska och europeiska klimatmålen. Att uppnå klimatneutralitet till 2045 är en stor utmaning och kommer kräva åtskilliga åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser. Den gröna omställningen som just nu pågår har stor potential att bidra till både sänkta utsläpp och stärkt svensk konkurrenskraft.

En effektiv omställning kräver också en palett av åtgärder. En viktig del av denna omställning är att stärka den svenska bioekonomin och göra den mer konkurrenskraftig. Det skulle inte bara bidra till att stärka den svenska tillväxten och välståndet, utan också öka den svenska exportens globala klimatnytta. Ökad självförsörjning av nationellt producerade biodrivmedel innebär förbättrade möjligheter att säkra drivmedelsleveranser och därmed en fungerande transportsektor i en kris eller krigssituation.

Mobility Sweden är därför positiv till den remitterade utredningen och dess förslag för att främja en mer hållbar och konkurrenskraftig bioekonomi i Sverige. Bioekonomins möjligheter måste tas till vara i högre utsträckning. Sverige är ett land med ett avsevärt naturkapital och har goda förutsättningar att bygga och utveckla en långsiktigt hållbar bioekonomi med bas i det förnybara. Möjligheten att minska vårt beroende av fossila insatsvaror och samtidigt öka vår självförsörjningsgrad och säkerhet vid kriser måste tillvaratas.

Utredningskommittén har gjort ett mycket grundligt arbete och slutbetänkandet inrymmer en gedigen färdplan och analys av förutsättningarna för hur en svensk bioekonomistrategi kan utformas. Grundförutsättningar för en lyckad nationell strategi inkluderar långsiktighet, mät- och uppföljningsbarhet men även en tydlig handlingsplan för genomförandet. Ryckighet i det politiska landskapet bör undvikas, i 

stället bör en bred politisk enighet och samsyn försöka nås i riksdagen för strategin och efterföljande handlingsplaner.

Synpunkter på SOU 2013:15

Fordonsindustrin är mitt i en historisk omställning med skifte av drivlina, nya affärsmodeller, uppkopplade fordon och utveckling mot autonoma fordon. Den gröna omställningen påverkar hela branschen där elektrifieringen är huvudspåret, men

biodrivmedel och grön vätgas utgör viktiga beståndsdelar under överskådlig tid. Omställningen kan, om branschen ges rätt förutsättningar, stärka svensk konkurrenskraft, skapa nya exportframgångar, fler jobb och i förlängningen bidra till Sveriges välstånd. För att detta ska ske behöver politik och näringsliv samverka. Det behöver finnas attraktiva styrmedel för de olika fordonsslagen som styr mot den gröna omställningen och elektrifieringen. Även satsningar inom forskning och innovation är nödvändiga annars riskerar Sverige att hamna på efterkälken.

Utredningskommitténs förslag att införa intäktsgarantier för inhemsk produktion av flytande förnybara drivmedel är ett genomtänkt och bra förslag. I avsaknad av Reduktionsplikt behövs en ökad användning av biobaserade drivmedel och insatsvaror för att minska utsläppen, säkra energiförsörjningen och bidra till omställningen från fossilt till fossilfritt. Inhemsk produktion stärker också svensk konkurrenskraft och skapar arbetstillfällen i regionerna.

Styrmedlet som föreslås bli ett konkurrensutsatt anbudsförfarande där intäktsgarantier betalas i efterskott under en tioårsperiod ger långsiktighet och kan möjliggöra investeringar. Stödets storlek föreslås baseras på mellanskillnaden mellan

priset på en referensprodukt och angivet anbudspris. Ett konkurrensutsatt anbudsförfarande kan vara ett bra sätt att säkerställa att statsstödsgodkännande erhålls samt att den mest kostnadseffektiva lösningen belönas. Det kan dock finnas svårigheter att kalkylera för förväntade intäkter under tio år då referensprodukternas pris fluktuerar på en global marknad. Förslagsvis bör ersättningen ha en miniminivå som är förutbestämd och justeras utifrån ett treårsmedelvärde.

Mobility Sweden stödjer i allt väsentligt förslaget om intäktsgarantier för en stärkt bioekonomi. Energimyndighetens tidigare erfarenheter som ansvarig myndighet för reduktionsplikten bör utnyttjas och därför bör ha ansvar för styrmedlet.

Stockholm den 26 augusti 2024

Mobility Sweden

Emmi Antonsson

Kommunikationschef