Remiss KN2023/00697 om Energimyndighetens rapport - Vägledning om lätta fordons energianvändning och koldioxidutsläpp

Mobility Sweden anser att Energimyndighetens förslag till energimärkning av lätta fordon i stora delar är bra och väl genomarbetat. Vi motsätter oss däremot föreslagen användning av schabloner baserade på globala genomsnitt för miljöpåverkan vid fordons tillverkning och demontering. Mobility Sweden vill i första hand se EU-gemensamma regler för energimärkning av lätta fordon och inte nationellt tvingande regler. Många av våra medlemsföretags fordon omsätts på EU:s inre marknad varför ett gemensamt regelverk är att föredra. Energimyndighetens förslag till energimärkning av lätta fordon bör kunna utgöra en bra utgångspunkt i arbetet med att skapa ett gemensamt regelverk inom EU. I avvaktan på en EU-gemensam energimärkning av lätta fordon fyller den enklare formen av energimärkning, baserad på deklarerade CO2-utsläpp, en viktig funktion inom de medlemsstater som introducerat denna form av märkning.