Remiss Dnr. LI2023/02517 Angående remiss av kommissionens förslag till Europaparlamentets och Rådets direktiv om ändring av direktiv 1999/62/EG, rådets direktiv 1999/37/EG och direktiv (EU) 2019/520 vad gäller koldioxidutsläppsklassen för tunga fordon med släpfordon

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss och framför i det följande våra synpunkter. Det reviderade Eurovinjettdirektivet ger möjlighet för medlemsstaterna att införa avgift för externa kostnader, exempelvis för CO2-utsläpp. Avgiften ska differentieras om den tillämpas på tunga fordon. Samtidigt omfattar kommissionens förslag till revidering av förordning (EU) 2019/1242 normer för CO2-utsläpp för betydligt fler fordonskategorier än i dagsläget, bl.a. för släp. I grunden ter det sig därför relativt naturligt att differentieringen av externa kostnader i form av CO-utsläpp vid fastställande av infrastrukturavgifter inte bara tar hänsyn till last- eller dragbilens CO2-utsläppsklass, utan till hela fordonskombinationens CO2-utsläppsklass.