Dnr. KN2023/04268 Angående förslag till nytt statligt stöd vid köp av nya lätta ellastbilar och andra ändringar i förordningen och statligt stöd till vissa miljöfordon

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss och lämnar i det följande sina synpunkter.

Sammanfattning:
Mobility Sweden välkomnar ett marknadsintroduktionsstöd riktat mot lätta ellastbilar. Vi är samtidigt medvetna om vikten av att ta hänsyn till EU:s statsstödsregler, vilka i vissa avseenden bidrar till förutsättningar som inte kan betraktas som optimala ur ett svenskt perspektiv, speciellt när det gäller fordon och arbetsmaskiner som drivs med förnybara bränslen. Mobility Sweden delar emellertid regeringens uppfattning om att stödet till lätta ellastbilar bör hanteras inom ramen för klimatpremien med stöd av gruppundantaget.
Däremot ser vi behov av vissa förändringar i förslaget till författningstext, liksom tydliggöranden i Energimyndighetens vägledning, för att klimatpremien för lätta ellastbilar ska vara möjlig att tillämpa i praktiken. Vi har med nuvarande förslag svårt att se att processen som omfattar allt från ansökan om klimatpremie, till köp, registrering, ansökan om utbetalning och utbetalning kommer fungera för marknaden för lätta ellastbilar. Det finns väsentliga skillnader mellan denna marknad och marknaderna för t.ex. tunga lastbilar och arbetsmaskiner. Frågor som väcks, vilka vi utvecklar nedan, är bl.a:
• Hur ska det bli praktiskt möjligt att ansöka om klimatpremie för en lätt ellastbil innan köpet har påbörjats?
• Vad avses med priset på en lätt ellastbil – är det t.ex. priset på grundfordonet eller priset på det slutliga, etappvis färdigställda, fordonet enligt kundens specifikation?
• Vem avgör vilket pris på den lätta ellastbilen som ska tillämpas?
• Vilket ”referensfordon” ska användas vid beräkning av den stödberättigade kostnaden?
• Vem avgör om valet av referensfordon vid beräkning av den stödberättigade kostnaden är relevant?