Angående remiss av förslag till Transportstyrelsens nya föreskrifter om beräkning av utsläppsminskningskurvan vid indelning i koldioxidutsläppsklass

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss. Vi betraktar förslaget till nya föreskrifter för beräkning av utsläppsminskningskurvan vid indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser som en direkt konsekvens av de regler som följer av det ändrade Eurovinjettdirektivet.

 

Under hösten 2023 besvarade vi Landsbygds- och infrastrukturdepartementets remiss av promemorian Genomförande av ändringar i Eurovinjettdirektivet, vilken innehöll förslag till en ny lag om infrastrukturavgifter på väg, samt en ny lag och en ny förordning om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser. Vi konstaterar att Transportstyrelsens nu remitterade förslag till nya föreskrifter är ett ytterligare steg i syfte att genomföra det ändrade Eurovinjettdirektivet i nationell rätt.

 

Mobility Sweden delar Transportstyrelsens uppfattning om att bestämmelserna om utsläppsminskningskurvan bör införas i nya föreskrifter och anser det vara rimligt med en dynamisk hänvisning till underliggande EU-regler i syfte att undvika behov av revidering till följd av ändrade faktorer i beräkningsformeln.

 

Vänliga hälsningar

Calle Beckvid,

Senior rådgivare, regulatoriska frågor

Mobility Sweden