Angående förslag till ändring av Vägverkets föreskrifter och allmänna råd (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor och bil ombyggd till motorredskap klass II

Mobility Sweden har tagit del av rubricerad remiss med förslag till nya tekniska krav på hastighetsbegränsande åtgärder för A-traktorer liksom förtydligande av krav på LGF-skyltens placering och utformning.

Vi anser att Transportstyrelsens förklaring till införande av nya, tekniska krav, på den hastighetsbegränsande utrustningen i A-traktorer är välmotiverad och har således inte något att invända mot förslaget i sak. Däremot besitter vi inte den tekniska kompetens som krävs för att kunna bedöma kraven på hastighetsregulatorns konstruktion, enligt författningstextens bilaga 1. Vi noterar dock att den hastighetsbegränsande funktionen även kan utgöras av en mekanisk ombyggnation där hastigheten endast begränsas av utväxlingen, vilket vi anser är ett rimligt alternativ till kravet på hastighetsregulator. Vi har inget att invända mot Transportstyrelsens förslag till förtydligande av LGF-skyltens placering och utformning utan välkomnar åtgärder som kan bidra till ökad trafiksäkerhet och minska antalet olyckor med A-traktorer.

Vänliga hälsningar

Calle Beckvid,

Senior rådgivare, regulatoriska frågor

Mobility Sweden