Bästa oktober någonsin för personbilar

- Bilmarknaden fortsätter att gå mycket starkt. I oktober ökade registreringarna av nya personbilar med tolv procent. Det är tjugoandra månaden i rad som registreringarna ökar och den bästa oktobermånaden någonsin för nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Oktober i år hade en registreringsdag mindre jämfört med oktober förra året. En registreringsdag mindre motsvarar ca fem procent färre registreringar. Detta förstärker bilden ytterligare av att oktober var en mycket bra bilmånad, fortsätter Bertil Moldén.

- Köpstarka hushåll, låga räntor, en stabil arbetsmarknad och ökad privatleasing är några förklaringar till den positiva utvecklingen på bilmarknaden. Slår vår prognos på 345 000 nya bilar i år in blir 2015 det bästa året någonsin, säger Bertil Moldén.

Uppgång för både lätta och tunga lastbilar

- Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 13 procent och tunga lastbilar över 16 ton ökade med elva procent i oktober. För lätta lastbilar är det den bästa oktobermånaden någonsin. Det här är positiva konjunktursignaler och visar på en bra aktivitet i den svenska ekonomin både bland småföretagare, hantverkare och industrin i övrigt. När det gäller hantverkare är de fullbokade med jobb inför försämringen av ROT- avdraget från årsskiftet, avslutar Bertil Moldén.

Bild1.jpg

Ökning för personbilar och lastbilar

Under oktober registrerades 31 563 nya personbilar, vilket är en ökning med 11,7% jämfört med samma månad förra året. Hittills i år, januari-oktober, har registreringarna ökat med 11,7%. Lastbilsregistre-ringarna totalt ökade med 13,1% under oktober till 4 846. Hittills i år har lastbilsregistreringarna ökat med 6,7%. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton ökade med 13,3% och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 11,2%. Hittills i år har lätta lastbilar ökat med 7,3% och tunga lastbilar har ökat med 0,1%.

57,5 procent dieslar i oktober

Antalet nyregistrerade dieselbilar ökade med 10,7% i oktober. Andelen dieslar av de totala nybilsregistre-ringarna var 57,5%. Oktober förra året var dieselandelen 58,0%. Hittills i år ligger dieselandelen på 58,0% jämfört med 59,3% samma period förra året.

16,4 procent miljöbilar i oktober

Antalet nyregistreringar av miljöbilar under oktober uppgick till 5 187 och miljöbilsandelen till 16,4% enligt den nya skärpta miljöbilsdefinitionen som gäller från 1 januari 2013. Hittills i år ligger miljöbilsandelen på 17,1%.

Nyregistrerade supermiljöbilar

Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick till 652 st i oktober  jämfört med 535 samma månad förra året. Jan-okt i år nyregistrerades 5 709 st supermiljöbilar, vilket kan jämföras med 3 990 st samma period förra året.

Nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar

Antalet nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar på högst 3,5 ton uppgick till 34 st i oktober i år jämfört med 9 st i oktober förra året. Jan-okt i år registrerades 295 st eldrivna lätta lastbilar jämfört med 189 st samma period förra året.

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogade material.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 070-638 65 31