Stockholmarna behöver en ringled

Alliansen öppnar för byggandet av Österleden. I anslutning till tunnelbanans förlängning till Nacka ska en östlig vägförbindelse nu utredas.

- Att regeringen vill bygga Österleden är ett glädjande besked som kommer att underlätta för stockholmarnas vardag. Varför ska personer som är bosatta i Nacka eller Värmdö behöva åka in till centrala Stockholm för att sedan ta sig vidare norrut eller söderut? Sveriges huvudstad behöver en ringled. Förbifart Stockholm och Södra och Norra länken skulle tillsammans med Österleden sammantaget kunna bilda en ringled runt Stockholm, säger Jessica Alenius, vice vd BIL Sweden.

- En östlig förbindelse har varit på tapeten sedan början av 1990-talet. Österleden fanns med som ett projekt i det s.k. Dennispaketet. Av alla de 22 åtgärder (vägprojekt, kollektivtrafiksatsningar samt vägavgifter) som fanns med i uppgörelsen är det endast Österleden samt en utbyggnad av tunnelbana mellan Akalla och Barkarby som inte är färdigställda eller påbörjade, fortsätter Jessica Alenius.

Trafikanalys beräkningar visar att de samhällsekonomiska kostnaderna för arbetspendlarnas förseningar i Stockholmsregionen uppgår till drygt 6 miljarder kronor årligen. Enligt Trafikanalys är Stockholmsregionen mycket hårt drabbad och kommer att vara belastad med fler flaskhalsar år 2030 än idag, både på vägar och spår, trots att flera stora investeringar nu genomförs. Det kostar alltså samhället stora belopp om vi inte genomför nödvändiga infrastruktursatsningar i tid. Det kommer att ta över 20 år för Norra länken att gå från detaljplan till verklighet. Låt det inte ta 20 år för Österleden, avslutar Jessica Alenius.

För mer information kontakta Jessica Alenius, BIL Sweden 070-235 63 19