Högsta miljöbilsandelen i Västra Götalands län

BIL Swedens läns- och kommunfördelade nyregistreringsstatistik för januari-april visar att Västra Götalands län har den högsta miljöbilsandelen och Jämtlands län den högsta dieselandelen av nybilsregistreringarna. Norrbottens län har den största procentuella ökningen av det totala antalet nyregistrerade personbilar hittills i år. Flest antal nya bilar registreras i Stockholms län.

- Fyra av tio nya bilar är miljöbilar idag. Regeringens förslag till ny skärpt miljöbilsdefinition från 2013 innebär alltför hårt satta krav, speciellt för mycket snåla bensin- och dieselbilar, vilket medför en kraftig minskning av antalet bilmodeller som uppfyller miljöbilskraven. Vi är starkt kritiska till bristen på framförhållning och avsaknaden av hänsynstagande till branschens behov av ledtider etc i samband med införandet av nya miljöbilsregler. Riksdagen väntas besluta om regeringens förslag i november eller december i år, dvs bara kort tid innan ikraftträdandet. En minimiåtgärd är att senarelägga ikraftträdandet av nya miljöbilsregler från 1 januari 2013 till 1 juli 2013, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Andelen dieselbilar av nybilsregistreringarna är högst i Norrlandslänen, och i Jämtlands och Norrbottens län är över 80 procent av de nya bilarna hittills i år dieseldrivna. Den kraftigt ökade dieselandelen i Sverige under senare år är en bidragande orsak till att koldioxidutsläppen från nya bilar minskat i rekordfart, fortsätter Bertil Moldén.

- Norrbottens län uppvisar den högsta procentuella ökningen av det totala antalet nyregistrerade personbilar hittills i år. En förklaring till uppgången i Norrbotten är den starka konjunkturen för gruvnäringen, avslutar Bertil Moldén.

Miljöbilsregistreringar per län - nyregistreringar jan-april 2012

Västra Götalands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet under jan-april 2012 då 48,5% av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar. På andra plats kom Värmlands län med 46,8% miljöbilar. Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under jan-april 2012 var 43,0% jämfört med 36,0% under jan-april 2011.

Dieselbilar per län - nyregistreringar jan-april 2012

Den högsta dieselandelen under jan-april 2012 hade Jämtlands län med 83,7% dieslar av de totala nyregistreringarna i länet. Den näst högsta dieselandelen hade Norrbottens län med 82,5 %. Riksgenomsnittet för dieselandelen under jan-april 2012 var 67,6% jämfört med 60,3% under jan-april 2011.

Totala nyregistreringar av personbilar per län och kommun jan-april 2012

I Stockholms län uppgick det totala antalet nyregistrerade personbilar under jan-april 2012 till 26 198 vilket är 1,9 % fler än under jan-april 2011. Motsvarande siffror för det näst största länet, Västra Götalands län, var 16 477 registreringar, en nedgång med 12,2 %. Det län som hade den största ökningstakten för nyregistreringarna var Norrbottens län med ett plus på 12,0%, följt av Stockholms län med en ökning på 1,9 % under jan-april 2012.

Nyregistreringarna per kommun visar att Stockholm är den kommun i landet som hade flest nyregistreringar under jan-april 2012 med 13 285 följt av Göteborg med 5 254 registreringar. De höga registreringarna i Stockholm beror bl.a. annat på att många stora börsbolag har sitt säte i Stockholm och att dessa bilar registreras i Stockholm även om de används i övriga delar av landet. Att Solna har så många registreringar beror på att flera leasing- och hyrbilsbolag har sitt säte i Solna, vilket innebär att många leasingbilar och hyrbilar registreras i Solna men bilarna används i övriga delar av landet.

Detaljerad information finns i bifogade material.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 070-638 65 31.