Stockholms län från första till 12:e plats i miljöbilstoppen

– Nedgången för nya miljöbilar i Stockholm är oroväckande och politikerna bör tänka om och återinföra trängselskattebefrielsen och den fria boendeparkeringen för miljöbilar. Dessa åtgärder skulle vara bra för miljön och även stimulera den ekonomiska utvecklingen med ökad efterfrågan på nya miljöbilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Signalvärdet till övriga Sverige vad som händer i Stockholm när det gäller stimulanser för miljöbilar är stort och påverkar miljöbilsförsäljningen i hela landet, säger Bertil Moldén.
 
Ny statistik från BIL Sweden visar att antalet nyregistrerade miljöbilar i Stockholms län sjönk med 40% i februari, vilket är väsentligt mer än riksgenomsnittet där minskningen för miljöbilarna var 22%. Hittills i år, jan-febr, har miljöbilsregistreringarna i Stockholms län minskat med 46%, jämfört med ett minus på 31% för hela riket. Andelen nya miljöbilar av totalt nyregistrerade bilar i Stockholms län var 32,9% jan-febr i år jämfört med 41,0% samma period förra året. Stockholms län låg t.o.m. 2008 på första plats när det gäller miljöbilsandel, men ligger hittills i år på 12:e plats i rankingen över län med högst andel miljöbilar av de totala nybilsregistreringarna i länet.
 
Miljöbilsregistreringar per län - nyregistreringar jan-febr 2009
Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet jan-febr i år då 42,3% av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar. På andra plats kom Västernorrland med 41,6% miljöbilar, följt av Västerbotten med 39,9%, Västra Götalands län med 38,2% och Östergötlands län med 37,1%. Stockholms län, som t.o.m. 2008 innehaft förstaplatsen som länet med den högsta miljöbilsandelen, hamnade jan-febr i år på 12:e plats i länsrankingen med en miljöbilsandel på 32,9%. Jan-febr förra året var miljöbilsandelen i Stockholm län 41,0%. Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under jan-febr i år var 32,9% jämfört med 32,5% samma period förra året.
 
Miljöbilsstatistiken per län har också delats upp per typ av miljöbil. I Stockholms län var 73,0% av de nyregistrerade miljöbilarna jan-febr i år etanolbilar (E85), 10,0% var bensindrivna bilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 9,6% var dieselbilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 4,6% var hybridbilar och 2,8% var gasbilar.
 
Miljöbilsregistreringar per kommun - nyregistreringar jan-febr 2009
Ser man till miljöbilsregistreringarna kommunvis så minskade miljöbilsregistreringarna jan-febr i år med 54,7% i Stockholms kommun. Miljöbilsandelen i Stockholms kommun jan-febr sjönk från 47,0% jan-febr förra året till 33,4% samma period i år. I våra övriga storstäder så sjönk miljöbilsandelen i Göteborg från 42,6% till 41,3% och i Malmö kommun från 28,9% till 26,4% jan-febr i år. 
 
Dieselbilar per län - nyregistreringar jan-febr 2009
Den högsta dieselandelen under jan-febr hade Norrbottens län med 54,3% dieslar av de totala nyregistreringarna i länet, vilket faktiskt ligger något över europasnittet som var ca 53% dieslar under 2008. Den näst högsta dieselandelen hade Dalarnas län med 49,6%, följt av Jämtlands län med 47,0%, Jönköpings län med 45,5% och Gotland med 43,6%. Riksgenomsnittet för dieselandelen var 39,6% under jan-febr i år jämfört med 31,8% samma period förra året.
 
Detaljerad information finns i bifogade material.
 
För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31