Rekord för miljöbilar under 2008
2 januari 2009
• Rekord för både antalet och andelen miljöbilar
• Rekord för andelen dieselbilar
• 46 000 nya lastbilar – näst bästa året någonsin
- Trots ett mycket svagt sista kvartal blev bilåret 2008 ett relativt bra år när det gäller totala antalet nyregistrerade personbilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. Den stora ljuspunkten var miljöbilarna som slog rekord både i antal och andel av marknaden. Lastbilsregistreringarna minskade kraftigt i slutet på året men nådde ändå sin näst högsta nivå någonsin.
- Den dramatiska nedgång vi sett på bilmarknaden under de senaste månaderna är mycket oroväckande. Fordonsbranschen är av vital betydelse för den svenska ekonomin och vi anser att det nu är hög tid för regeringen att vidta åtgärder för att stimulera marknaden, säger Bertil Moldén.
- Vi har lämnat ett åttapunktsprogram till regeringen med följande förslag till stimulansåtgärder:
• Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar).
• Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner.
• Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar. Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm.
• Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande miljöbilspremien för personbilar.
• Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse.
• Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års modell) samt motsvarande system även för bussar och lastbilar.
• Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk uppräkningen av fordonsskatten till 2,3).
• Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad.
Prognos 2009
- Vi har lagt en prognos om en kraftig nedgång till 185 000 nya personbilar under 2009, men om regeringen följer våra råd och stimulerar marknaden enligt vårt åttapunktsprogram ovan bedömer vi att vi kan nå upp till 215 000 bilar, säger Bertil Moldén.
Minskade registreringar av både personbilar och lastbilar under 2008
Under 2008 registrerades enligt preliminära siffror från BIL Sweden 253 759 nya personbilar, vilket är en minskning med 17,3 % jämfört med 2007 års siffra på 306 794. Under enbart december minskade registreringarna med 44,9 %. Lastbilsregistreringarna totalt minskade under 2008 med 9,4 % till 46 152, vilket är den näst högsta siffran någonsin. Under december minskade lastbilsregistreringarna med 31,4 %. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade under 2008 med 11,3 % till 39 086. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 2,5 % till 6 008.
Miljöbilsrekord
- Den ökade andelen miljö- och dieselbilar under 2008 är mycket positivt för miljön och koldioxid-utsläppen från nya bilar minskar nu snabbt i Sverige, säger Bertil Moldén.
Registreringarna av miljöbilar ökade under 2008 med 57 % och uppgick till 84 541, vilket är den högsta nivån någonsin. Miljöbilsandelen under 2008 var 33,3 %, vilket också är nytt rekord. Det kan jämföras med en andel på 17,6 % 2007. Under december låg miljöbilsandelen på 36,5 %.
Rekordhög dieselandel
Andelen dieselbilar av de totala nybilsregistreringarna nådde rekordnivån 36,2 % under 2008. Under 2007 var dieselandelen 34,7 %. Det är dock en bra bit kvar innan Sverige når den genomsnittliga europanivån, där mer än varannan ny bil är en diesel. Ökad dieselandel är bra för miljön eftersom en dieselbil släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid och förbrukar cirka 30 procent mindre bränsle än en bensinbil.
Ökad andel bilar med låga koldioxidutsläpp
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 g/km ökade under 2008 med 46 %. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp ökade med 25 %. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 17,2 % under 2008 jämfört med 11,4 % 2007.
Detaljerad information finns i bifogade material.
För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31
- Den dramatiska nedgång vi sett på bilmarknaden under de senaste månaderna är mycket oroväckande. Fordonsbranschen är av vital betydelse för den svenska ekonomin och vi anser att det nu är hög tid för regeringen att vidta åtgärder för att stimulera marknaden, säger Bertil Moldén.
- Vi har lämnat ett åttapunktsprogram till regeringen med följande förslag till stimulansåtgärder:
• Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar).
• Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner.
• Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar. Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm.
• Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande miljöbilspremien för personbilar.
• Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse.
• Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års modell) samt motsvarande system även för bussar och lastbilar.
• Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk uppräkningen av fordonsskatten till 2,3).
• Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad.
Prognos 2009
- Vi har lagt en prognos om en kraftig nedgång till 185 000 nya personbilar under 2009, men om regeringen följer våra råd och stimulerar marknaden enligt vårt åttapunktsprogram ovan bedömer vi att vi kan nå upp till 215 000 bilar, säger Bertil Moldén.
Minskade registreringar av både personbilar och lastbilar under 2008
Under 2008 registrerades enligt preliminära siffror från BIL Sweden 253 759 nya personbilar, vilket är en minskning med 17,3 % jämfört med 2007 års siffra på 306 794. Under enbart december minskade registreringarna med 44,9 %. Lastbilsregistreringarna totalt minskade under 2008 med 9,4 % till 46 152, vilket är den näst högsta siffran någonsin. Under december minskade lastbilsregistreringarna med 31,4 %. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade under 2008 med 11,3 % till 39 086. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 2,5 % till 6 008.
Miljöbilsrekord
- Den ökade andelen miljö- och dieselbilar under 2008 är mycket positivt för miljön och koldioxid-utsläppen från nya bilar minskar nu snabbt i Sverige, säger Bertil Moldén.
Registreringarna av miljöbilar ökade under 2008 med 57 % och uppgick till 84 541, vilket är den högsta nivån någonsin. Miljöbilsandelen under 2008 var 33,3 %, vilket också är nytt rekord. Det kan jämföras med en andel på 17,6 % 2007. Under december låg miljöbilsandelen på 36,5 %.
Rekordhög dieselandel
Andelen dieselbilar av de totala nybilsregistreringarna nådde rekordnivån 36,2 % under 2008. Under 2007 var dieselandelen 34,7 %. Det är dock en bra bit kvar innan Sverige når den genomsnittliga europanivån, där mer än varannan ny bil är en diesel. Ökad dieselandel är bra för miljön eftersom en dieselbil släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid och förbrukar cirka 30 procent mindre bränsle än en bensinbil.
Ökad andel bilar med låga koldioxidutsläpp
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 g/km ökade under 2008 med 46 %. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp ökade med 25 %. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 17,2 % under 2008 jämfört med 11,4 % 2007.
Detaljerad information finns i bifogade material.
För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31