Kraftig nedgång för nya bilar under 2009
11 december 2008
BIL Sweden spår i en färsk prognos en kraftig nedgång på nybilsmarknaden under 2009. Prognosen, som lyder på 185 000 nya bilar, innebär en nedgång med 27 % jämfört med det förväntade utfallet på ca 255 000 för 2008. Även registreringarna av lätta lastbilar väntas sjunka under 2009 till 27 000 fordon, en minskning med 29 % jämfört med det förväntade utfallet för 2008 på ca 38 000 fordon.
- En viktig förklaring till den förväntade nedgången på bilmarknaden under 2009 är den oro och förvirring som politikerna skapat genom förtida borttagande av olika stimulanser för miljöbilar under nästa år. Därutöver är det finanskrisen i kombination med ytterligare försvagad konjunktur som är de viktigaste förklaringarna till vår prognos om minskade bilregistreringar under nästa år, säger Bertil Moldén, vd på BIL Sweden
- Vi är starkt oroade över att de borttagna ”morötterna” för miljöbilar kommer medföra att den hittills positiva utvecklingen för miljöbilar kommer att dämpas under nästa år så att miljöbilsandelen sjunker ned mot 30 %, fortsätter Bertil Moldén.
Åtgärder för att stimulera marknaden
BIL Sweden har nyligen överlämnat två brev till regeringen. Det första brevet handlar om insatser för att säkra kreditgivningen till leverantörerna till fordonsindustrin och där har vi fått positiva besked från regeringen idag. I det andra brevet har vi föreslagit ett antal åtgärder som skulle stimulera bilmarknaden och även påskynda en fortsatt miljöanpassning av den svenska fordonsparken.
- Vi förväntar oss nu att regeringen reagerar snabbt och vidtar åtgärder för att stimulera den svenska fordonsmarknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen, säger Bertil Moldén.
- Skulle vi få gehör för våra stimulansförslag kan miljöbilsförsäljningen sannolikt öka med 15 000 bilar jämfört med vår prognos och totalmarknaden gott och väl kunna överstiga 200 000 bilar under 2009. Bland åtgärderna ingår även stimulanser för lastbilar och ett genomförande av åtgärderna skulle innebära att registreringarna av lätta lastbilar sannolikt skulle komma att överstiga 30 000 fordon under 2009, säger Bertil Moldén.
BIL Swedens förslag till stimulansåtgärder:
• Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar).
• Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner.
• Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar. Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm.
• Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande miljöbilspremien för personbilar.
• Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse.
• Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års modell) samt motsvarande system även för bussar och lastbilar.
• Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk uppräkningen av fordonsskatten till 2,3).
• Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad.
För mer information kontakta Bertil Moldén tfn 08-700 41 10, 070 638 65 31
- Vi är starkt oroade över att de borttagna ”morötterna” för miljöbilar kommer medföra att den hittills positiva utvecklingen för miljöbilar kommer att dämpas under nästa år så att miljöbilsandelen sjunker ned mot 30 %, fortsätter Bertil Moldén.
Åtgärder för att stimulera marknaden
BIL Sweden har nyligen överlämnat två brev till regeringen. Det första brevet handlar om insatser för att säkra kreditgivningen till leverantörerna till fordonsindustrin och där har vi fått positiva besked från regeringen idag. I det andra brevet har vi föreslagit ett antal åtgärder som skulle stimulera bilmarknaden och även påskynda en fortsatt miljöanpassning av den svenska fordonsparken.
- Vi förväntar oss nu att regeringen reagerar snabbt och vidtar åtgärder för att stimulera den svenska fordonsmarknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen, säger Bertil Moldén.
- Skulle vi få gehör för våra stimulansförslag kan miljöbilsförsäljningen sannolikt öka med 15 000 bilar jämfört med vår prognos och totalmarknaden gott och väl kunna överstiga 200 000 bilar under 2009. Bland åtgärderna ingår även stimulanser för lastbilar och ett genomförande av åtgärderna skulle innebära att registreringarna av lätta lastbilar sannolikt skulle komma att överstiga 30 000 fordon under 2009, säger Bertil Moldén.
BIL Swedens förslag till stimulansåtgärder:
• Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar).
• Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner.
• Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar. Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm.
• Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande miljöbilspremien för personbilar.
• Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse.
• Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års modell) samt motsvarande system även för bussar och lastbilar.
• Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk uppräkningen av fordonsskatten till 2,3).
• Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad.
För mer information kontakta Bertil Moldén tfn 08-700 41 10, 070 638 65 31