MVG till regeringens nya klimatpolitik från BIL Sweden
19 mars 2009
BIL Sweden ger regeringen MVG för den nya inriktning på klimatpolitiken som aviseras i klimatproposition.
Regeringen deklarerar nu att man ansluter sig till den policy för styrmedelsutformning som FN:s klimatpanel (IPCC) och vetenskapliga rådet för klimatfrågor pekat ut, nämligen att ekonomiska styrmedel är centrala och att dessa ska vara breda, likformiga, teknikneutrala och helst internationellt samordnade. Då kan klimatmålen nås till låga kostnader och målen kan sättas högre.
BIL Sweden har länge hävdat att klimatpolitiken ska baseras på IPCC:s vetenskapliga underlag och ser därför med tillfredsställelse på regeringens nya linje. Dagsläget i Sverige är nämligen smala, olikformiga, teknikstyrande och internationellt avvikande styrmedel. Skatten liknar en schweizerost där hålen är större än osten, som Klas Eklund skriver i sin nya bok ”Vårt klimat”. Ca 75% av alla utsläpp av växthusgaser i Sverige har undantag eller nedsättningar från skatten. Vägtrafiken står för 1/4 av utsläppen men 3/4 av skatterna. Övriga sektorer står för 3/4 av utsläppen men endast 1/4 av skatterna. Vägtrafiken betalar full koldioxidskatt på 105 öre/kg koldioxid och flera extraskatter som tillsammans ger ett pris på ca 340 öre/kg. Övriga sektorer betalar i genomsnitt endast ca 11 öre/kg p g a alla undantag och nedsättningar.
Utsläpp och beskattning av växthusgaser 2007
|
CO2e mton*
|
%
|
CO2-skatt mdr kr
|
%
|
Kr/kg CO2
|
Vägtransporter
|
19,5
|
26
|
18,7
|
74
|
1,0-3,4**
|
Övriga
|
55,7
|
74
|
6,4
|
26
|
0,1
|
Totalt
|
75,2
|
100
|
25,1
|
100
|
0,3
|
*Inkl utrikes flyg och sjöfart
**Koldioxidskatten motsvarar 105 öre/kg. Inkl energiskatt och koldioxidbaserad fordonsskatt blir skatten ca 340 öre/kg
Den formella koldioxidskatten som i stort sett endast vägtrafiken betalar ligger redan över de nivåer som enligt IPCC krävs för att nå klimatmålen. Den reella skatten (efter alla undantag) ligger under de nivåer som krävs. I praktisk politik borde regeringens nya IPCC-baserade politik innebära att högbeskattade utsläpp kan få sänkningar medan lågbeskattade utsläpp kommer att få höjningar. Då nås målen effektivast, precis som IPCC visat. Regeringen tar nu viktiga steg i denna riktning genom att i klimatpropositionen föreslå att flera undantag begränsas samtidigt som den formella skatten inte höjs. Även det ökade inslaget av internationella åtgärder är i linje med IPCC:s vetenskapliga underlag.
-Med en klimatpolitik baserad på IPCC:s vetenskapliga underlag sjunker kostnaderna för att reducera utsläppen och målen kan sättas ambitiösare, säger Ulf Perbo vice VD på BIL Sweden. -BIL Sweden anser mot denna bakgrund att regeringens Europaledande ambition att minska utsläppen med 40% till år 2020 är fullt realistisk.
För mer information kontakta Ulf Perbo, tel 08-7004112