Dieselandelen i Sverige nu på Europanivå

Andelen dieslar av nyregistrerade personbilar har ökat kraftigt i Sverige under senare år. Idag är varannan ny bil en diesel, vilket kan jämföras med endast 10 procent för bara fem år sedan (2005). Den svenska dieselandelen har nu nått den genomsnittliga Europanivån.

Högsta dieselandelen i Västeuropa under det första kvartalet i år hade Luxemburg med 75,1 %, följt av Belgien med 74,7 % och Norge på tredje plats med 73,5 %. Sverige kom på tionde plats med 47,7 % dieslar. Den svenska dieselandelen ökade till 48,9 % jan-juli i år och i enbart juli var andelen 51,5 %.

– Det är mycket glädjande, inte minst ur miljösynpunkt, att dieselandelen i Sverige ökar och att vi äntligen nått upp till den genomsnittliga Europanivån, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

– Det finns flera förklaringar till det ökade intresset för dieselbilar, säger Bertil Moldén:

• En dieselbil drar 30 procent mindre och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.

• Det har skett en normalisering så att beskattningen av bensin- och dieselbilar blivit mer likvärdig.

• Dieselbilarna har blivit tystare och snabbare.

• I takt med att dieselbilar blivit alltmer attraktiva har andrahandsvärdet på begagnatmarknaden ökat dramatiskt, vilket gör att man får tillbaka merkostnaden vid nybilsinköpet .

 


  

Bifogade excelfil innehåller diagrammen inkl sifferunderlaget till dessa.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.