Bilbranschen skärper sin miljöpolicy
27 maj 2010
BIL Sweden presenterade idag en ny vägledning för användning av miljöuttalanden i marknadsföring av personbilar, lastbilar och bussar.
Branschen har de senaste åren upprepade gånger klandrats av bl a Konsumentverket för felaktig användning av miljöargument i marknadsföringen. Den nu presenterade vägledningen ska medverka till att all marknadsföring i fortsättningen är begriplig, sanningsenlig och relevant när det gäller miljöargument.
Vägledningen har tagits fram tillsammans med Sveriges främsta experter och i dialog med Konsumentverket. Den presenterades idag för medlemmar och deras reklambyråer på ett seminarium i Näringslivets Hus. Seminariet leddes av Lars Jonsson från Yttra Konsumentkommunikation.
-Vårt mål är att fr o m halvårsskiftet i år ska det aldrig mer finnas grund för att kritisera branschens användning av miljöargument i marknadsföringen, säger BIL Swedens vice VD Ulf Perbo som lett arbetet med den nya vägledningen.*
Vägledningen finns att läsa under filer.
För mer information kontakta Ulf Perbo, tel 0709-946363.