BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010

BIL Swedens statistiska årsbok ”Bilismen i Sverige 2010” har nu publicerats.

Här är några axplock ur årsboken:

Snabb återhämtning på den svenska fordonsmarknaden

Nyregistreringarna av både personbilar och lastbilar sjönk kraftigt under 2009 i samband med finanskrisen, skriver BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Återhämtningen efter finanskrisen har gått snabbare än förväntat och prognosen för 2010 är 285 000 nyregistrerade personbilar och 39 000 lätta lastbilar, en uppgång med 34 procent respektive 42 procent jämfört med utfallet för 2009. Infrias prognosen för nya personbilar under 2010 blir det den största ökningen någonsin under ett år räknat i antal bilar.



Dramatisk omställning på den svenska nybilsmarknaden

Det har varit en dramatisk omställning på den svenska nybilsmarknaden under de senaste fem åren. Andelen dieselbilar har ökat kraftigt och vi har nu nått den genomsnittliga europanivån för dieselandelen, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Samtidigt har andelen bensindrivna bilar minskat kraftigt. För fem år sedan var 85 procent av alla nya bilar bensindrivna och 10 procent dieseldrivna. Idag (jan-aug 2010) är 49 procent dieslar och 35 procent bensinare. Andelen etanoldrivna bilar ökade från 4 procent 2005 till 23 procent 2008, men har därefter sjunkit och är 12 procent idag. Gasbilsandelen har ökat från en halv procent 2005 till närmare 3 procent idag.


Kina världens största fordonstillverkare och världens största fordonsmarknad

Världsproduktionen av fordon (personbilar, lastbilar, bussar) minskade under finanskrisåret 2009 med 13 procent till 61,7 miljoner, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. I Kina däremot ökade fordonstillverkningen med 48 procent till 13,8 miljoner fordon under förra året. Kina passerade därmed Japan som största fordonstillverkande nation i världen. Kina är också världens största fordonsmarknad med 13,6 miljoner sålda fordon under 2009, vilket är en uppgång med 46 procent. USA kom på andra plats med 10,6 miljoner sålda fordon och Japan på tredje plats med 4,6 miljoner.

Vartannat fordon tillverkades i Asien under 2009

Av de 61,7 miljoner fordon (personbilar, lastbilar, bussar) som tillverkades i hela världen under 2009 tillverkades 51 procent i Asien, enligt BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Europa svarade för 28 procent och Nordamerika för 12 procent. Jämfört med år 2000 har de asiatiska länderna ökat sin andel av världsproduktionen kraftigt. År 2000 tillverkades 30 procent i Asien, 35 procent i Europa och 27 procent i Nordamerika.

Åldersstigen bilpark i Sverige

Fyra av tio bilar som rullar på de svenska vägarna är äldre än 10 år, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Inom EU15 är det bara Finland, Grekland, Irland, Portugal och Danmark som har en mer åldersstigen bilpark än Sverige. Av de biltillverkande länderna inom EU15 har Sverige den äldsta bilparken. En föryngring av bilparken skulle ge stora miljö- och trafiksäkerhetsvinster.


Europaanpassning av dieselandelen i Sverige

Andelen dieselbilar av nybilsregistreringarna har ökat kraftigt i Sverige under senare år och vi har nu fått en europaanpassning av den svenska bilmarknaden när det gäller dieselandelen, berättar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Under de första åtta månaderna 2010 var varannan ny bil en diesel, dvs samma nivå som genomsnittet för Västeuropa. För bara fem år sedan var dieselandelen i Sverige endast cirka 10 procent.


Fler dieselbilar men bensinbilarna dominerar fortfarande på vägarna

Den kraftigt ökade andelen dieselbilar av nybilsförsäljningen slår nu igenom på allvar i bilbeståndets sammansättning i Sverige, berättar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. I början på 2010 fanns det 484 000 dieselbilar, vilket motsvarar var tionde bil. Det är en fördubbling av andelen jämfört med för fem år sedan. En ökad dieselandel är positivt ur miljösynpunkt eftersom en dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid och förbrukar 30 procent mindre bränsle än motsvarande bensinbil.

Av alla personbilar som rullade på vägarna i början på 2010 var 84 procent bensindrivna, 11 procent dieseldrivna, 4 procent etanoldrivna och ungefär en halv procent var gas respektive elhybrider.

Var fjärde bil på våra vägar är en Volvo

Volvo är den vanligaste personbilen i Sverige, enligt BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Vid årsskiftet fanns det 998 181 Volvo i trafik; eller 23 procent av alla bilar. Näst vanligast var Volkswagen med 424 693 och som trea kom Saab med 356 406. Sedan följde i storleksordning Ford, Toyota, Audi, Opel, Renault, Peugeot, BMW, Mercedes-Benz och Skoda – alla med över 100 000 bilar i trafik.

Gotland biltätast i landet

Gotland är sedan flera år det biltätaste länet i Sverige, berättar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. I början på 2010 hade Gotland 566 personbilar per 1 000 invånare. På andra plats kommer Dalarna med 540, Jämtlands län med 535 och Norrbottens län med 531 personbilar per 1 000 invånare. Lägst biltäthet har Stockholms län med 393 personbilar per 1 000 invånare. Biltätheten är högre i glesbygdslänen än i storstadslänen. Bilberoendet är extra stort i glesbygden, framför allt beroende på att kollektivtrafiken inte är lika utbyggd där som i storstäderna.

Alltfler kvinnor äger bil

Kvinnors bilägande ökar mer än männens, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Omkring 1,2 miljoner kvinnor i Sverige äger bil, vilket innebär att 34 procent av de privatägda bilarna ägs av kvinnor. Kvinnors bilägande har ökat med 75 procent sedan mitten av 80-talet, vilket kan jämföras med männens bilägande som ökat med 16 procent under samma period. 88 procent av alla män och 80 procent av alla kvinnor har tillgång till bil i hushållet. Bilen är det dominerande färdmedlet både för män och kvinnor.

96 procent av sammanboende med barn har tillgång till bil

Hela 96 procent av alla sammanboende med barn äger eller har tillgång till bil i hushållet, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Biltillgången är också särskilt stor hos boende i glesbygden. I den norra glesbygden har 90 procent tillgång till bil. I Sverige som helhet har 85 procent av alla personer 16-84 år tillgång till bil i hushållet.

8 kr av bensinpriset är skatt

Vid ett bensinpris på 13 kr/l är 8,10 kr/l skatt, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Skatten består av 3,06 kr/l i energiskatt, 2,44 kr/l i koldioxidskatt och 2,60 kr/l i moms, dvs totalt 8,10 kr/l, vilket motsvarar 62 procent av pumppriset. Det totala skattepåslaget på bensinen blir därmed 165 procent. En normalbilist som kör 1 500 mil per år med en bil som drar 0,8 l/mil betalar 9 700 kr i olika skatter på bensinen, varav 2 900 kr är koldioxidskatt.

Vägtrafikens totala CO2-utsläpp minskar

De totala koldioxidutsläppen från all vägtrafik minskade med 3 procent under 2008 och med 1 procent under 2009, berättar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010 Sedan 1990 har personbilarnas koldioxidutsläpp minskat med 2 procent trots att antalet personbilar som rullar på våra vägar ökat med 19 procent och trafikarbetet (körda fordonskm) med personbil ökat med 21 procent under samma period.

Kraftig minskning av koldioxidutsläppen från nya bilar

Koldioxidutsläppen från nya personbilar i Sverige har minskat med 15 procent under perioden 2005-2009 om man utgår från de officiella certifierade CO2-värdena som rapporteras till EU-kommissionen, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Under 2009 minskade utsläppen med 9 g/km, vilket är den största minskningen för ett enskilt år sedan de officiella mätningarna började i slutet på 70-talet. I de officiella certifierade värdena tas inte hänsyn till de väsentligt lägre koldioxidutsläppen vid användning av alternativa bränslen som etanol, biogas och RME. Om hänsyn tas till detta och räknar enbart på utsläppen av fossil koldioxid har utsläppen från nya bilar minskat med omkring 40 procent sedan mitten på 80-talet.

Sverige är ett trafiksäkert land

Jämfört med de flesta andra länder är Sverige ett trafiksäkert land med förhållandevis få trafikdödade i relation till antalet fordon som rullar på vägarna, enligt BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Inom OECD–området var det bara Island, Schweiz och Japan som hade färre dödade i trafiken per fordon under 2008. I till exempel Ungern dödas nästan fyra gånger så många i trafiken per fordon som i Sverige.

6 miljoner har körkort

I början på 2010 fanns det 6 miljoner personer i Sverige som har körkort för personbil, skriver BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Det är 80 procent av alla i körkortsmogen ålder. För 20 år sedan (1990) hade 5,1 miljoner körkort eller 76 procent av alla minst 18 år gamla. Idag har 62 procent av alla som är 80 år eller äldre körkort, jämfört med bara 27 procent år 1990. Andelen 18-åringar som har körkort har minskat kraftigt sedan början på 90-talet, men körkortstagandet förskjuts av olika anledningar framåt till senare i livet istället. Under de senaste två åren har andelen 18-åringar med körkort ökat något, även om det är en ökning från en låg nivå.

Fordonsindustrin är viktig för Sverige

Fordonsindustrin är en av Sveriges viktigaste näringsgrenar med stor betydelse för sysselsättning, export, investeringar och forskning och utveckling, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Fordonsindustrin inkl underleverantörer sysselsatte i slutet på 2009 direkt över 100 000 personer i Sverige. Fordonsindustrins export har återhämtat sig efter den djupa nedgången under finanskrisåret 2009 och under det första halvåret 2010 ökade värdet på fordonsexporten med 26 procent och svarade för 9,6 procent av den totala svenska varuexporten. Fordonsindustrin är största näring när det gäller industriinvesteringar med en andel på 12 procent av hela industrins investeringar under 2009 och svarar för drygt en fjärdedel av hela industrins investeringar i forskning och utveckling.

Fordonstillverkningen i Sverige återhämtar sig efter finanskrisen

Den svenska personbilstillverkningen halverades och lastbilsproduktionen sjönk med två tredjedelar under 2009 som en följd av finanskrisen, visar BIL Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2010. Det är den största nedgången i modern tid. I takt med en förbättrad världskonjunktur har det dock skett en återhämtning av fordonstillverkningen. Under andra kvartalet 2010 ökade tillverkningen av personbilar i Sverige med 47 procent och lastbilstillverkningen ökade med 73 procent jämfört med andra kvartalet 2009.


För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08 700 41 10 eller 070 638 65 31.

I bifogade excelfil finns utdrag med statistik ur Bilismen i Sverige 2010.