BIL Sweden kommenterar budgetpropositionen
12 oktober 2010
BIL Sweden ser positivt på att regeringen tydligt markerar att de ekonomiska styrmedlen på klimat- och energiområdet ska fortsätta samordnas så att den önskvärda styrningen blir samhällsekonomiskt effektiv.
Därmed blir det självklart att avstå från skattehöjningar på vägtransporterna där klimatpolitiken idag bedrivs med mycket höga marginalkostnader och istället fokusera på den stora majoritet av utsläppen som kommer från sektorer - t ex flyg- och båtresor eller elproduktion - med en passiv klimatpolitik i form av omfattande nedsättningar och undantag från koldioxidskatten och en frikostig gratistilldelning av utsläppsrätter. På vägområdet ska positiva stimulanser som t ex demonstrationsprogram för elbilar och nya miljöbilspremier prioriteras.
-Det är glädjande att den utformning av klimatpolitiken som BIL Sweden i flera år förordat i konflikt med såväl myndigheter som miljörörelsen nu är den som regering och riksdag driver, säger Ulf Perbo vice VD på BIL Sweden.
På några områden är BIL Sweden dock kritisk till budgetpropositionen:
· Ingen klarhet skapas i vad som gäller för de nedsatta förmånsvärdena för miljöbilar efter 2011.
· Den begränsning av skattebefrielsen för låginblandning av förnybara drivmedel i bensin och diesel som föreslås kommer i praktiken att bli ett tak för låginblandning vilket begränsar möjligheterna att snabbt sänka koldioxidutsläppen genom att låginblanda upp till de maximalt tillåtna nivåerna.
· Fördelningen av infrastrukturinvesteringar är det enda område där regeringen ännu inte tillämpar principen om samhällsekonomisk effektivitet. Vägtrafiken står för 95% av antalet resor och 85% av alla resta kilometrar medan resten utförs av de små stödsystemen tåg, båt och flyg. Järnvägsinvesteringar får en orimligt stor andel av investeringsanslagen vilket går ut över samhällsekonomiskt värdefullare väginvesteringar.
För mer information kontakta Ulf Perbo, tel 08-700 4112