Ny körcykel, WLTP

Från och med den 1 september 2018 införs en ny så kallad körcykel för alla nya personbilar, bussar under 5 ton och lätta lastbilar i lättaste kategorin. WLTP är en körcykel mer anpassad till moderna bilars verkliga användningssätt och nutidens infrastruktur.

Vid typgodkännande av nya fordon i Europa måste dessa uppfylla såväl säkerhets- som miljökrav. Bilarna testas i laboratoriemiljö på en rullande landsväg (chassidynamometer). Man mäter avgasutsläppen; kväveoxider (NOx), kolmonoxid (CO), kolväten (HC), ickemetaner (NMHC) och partiklar (PM och PN).  Utifrån resultatet från emissions-/avgasmätningarna räknas sedan bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp fram.

Fordonet körs vid avgascertifieringen efter ett visst körmönster, en s.k. körcykel. Dagens körcykel (NEDC) har sina rötter i åttiotalet och återspeglar dåtidens körmönster och infrastruktur. För att stämma bättre överens med nutidens körmönster har WLTP utvecklats (WLTP, Wordwide harmonised Light vehicles Test Procedure) för personbilar och lätta lastbilar. WLTP innehåller jämfört med NEDC kraftigare accelerationer, högre maxhastigheter och längre körtid. WLTP infördes för nya fordonstyper (nya modeller) fr.o.m. 1 september 2017 och gäller obligatoriskt för alla nyregistrerade personbilar och vissa mindre lätta lastbilar från och med den 1 september 2018. De flesta lätta lastbilar ska uppfylla reglerna ett år senare, 1 september 2019.

Då WLTP-cykeln har ett helt omarbetat innehåll än NEDC-cykeln påverkas förbrukningssiffrorna uppåt. Hur mycket kan variera per bilmodell.

Beräknade NEDC-värden kommer att finnas parallellt med de nya WLTP-värdena
Parallellt med WLTP-värden t.o.m. 2021 kommer det att finnas NEDC-värden som räknas fram från WLTP-värdena. För att fordonstillverkarna I EU måste uppfylla bindande utsläppskrav till 2021 som anges som NEDC-värden. En genomsnittlig personbil per fabrikat får 2021 släppa ut max 95 gram koldioxid per kilometer. Om inte fordonstillverkarna klarar detta krav får de betala böter. Det beräknade NEDC-värdet kan bli något högre än det utprovade och testade NEDC-värde från NEDC-testerna vi tillämpat tidigare.

Påverkar WLTP den årliga fordonskatten?
Ja. I Sverige införs ett helt nytt skattesystem, Bonus-malus den 1 juli 2018. Förslaget innebär i korthet att en ny bil som släpper ut mer än 95g/km får förhöjd skatt under de tre första åren samt en bil som släpper ut maximalt 60 g/km alternativt går på fordonsgas får en bonus. Skatten kommer att beräknas på NEDC-värdet, testat eller beräknat t.o.m. den 31 december 2019. Därefter går man över till WLTP-värdet som skattegrund. Då avser regeringen att justera skattetarifferna med hänsyn till de högre utsläppsvärdena som blir med WLTP.

För mer information kontakta Ulf Svensson, Teknisk samordnare på BIL Sweden, 072-726 17 91. 

Filer