Frågor och svar om eCall

Frågor och svar om eCall

1. Varför stängs 2G/3G nätet ner?

Svar: Detta är ett beslut av nätoperatörerna. De gamla näten uppfyller inte det digitala samhällets allt högre krav på säkerhet. Genom att stänga ned de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet till att erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 4G och 5G. För mer information hänvisar vi til: www.bytnat.nu

2. Vilka bilar omfattas av krav på eCall?

Svar: Lätta fordon med typgodkännanden utfärdade efter den 31 mars 2018 omfattas av kravet på eCall-funkCon. Med lätta fordon menas personbilar och lätta lastbilar upp till en totalvikt av 3,5 ton.

3. Hur vet jag om min bil omfattas av krav på eCall?

Svar: Även om du har köpt en helt ny bil efter den 31 mars 2018 är det inte säkert att den omfattas av krav på eCall. Detta beror på att kravet inte omfattar alla nya bilar, utan bilar med nya typgodkännanden efter den 31 mars 2018. Har du en bil som är tagen i trafik för första gången efter den 31 mars 2018 och är osäker på om bilen omfattas av krav på eCall så bör du kontakta din återförsäljare. Har du en bil som är tagen i trafik för första gången före den 31 mars 2018 så omfattas den inte av kravet på eCall.

4. Kommer min bil med 2G/3G-eCall få körförbud när de gamla mobilnäten avvecklas?

Svar: Kontroll av eCall-funkCon infördes som kontrollpunkt vid besiktning i maj 2023. I nuläget är det sannolikt inte någon som vet vad kontrollen av eCall kommer att resultera i när de gamla mobilnäten inte längre finns kvar. Att 2G- och 3G-näten avvecklas innebär dock inte per definition att det är bilen som är behäftad med ett fel. Men för att säkerställa att enskilda bilägare inte ska drabbas av problem vid kontrollbesiktning i framtiden, för Mobility Sweden redan nu en dialog med berörda myndigheter.

5. Är inte fordonstillverkarna skyldiga att uppgradera bilar som förlorar sin eCall-funktion då de gamla mobilnäten avvecklas?

Svar: Nej, i dagsläget finns inte något sådant krav. Detta beror på att fordonstillverkarna följer det EU-gemensamma regelverket för eCall, vilket fortfarande bygger på 2G/3G. Fr.o.m. den 1 januari 2025 får typgodkännandemyndigheter inom EU inte längre vägra typgodkännande för fordon som är utrustade med 4G/5G för eCall. Fr.o.m. den 1 januari 2026 ska alla nya typer av lätta fordon vara utrustade med 4G/5G-eCall och ett år senare omfattas alla nya lätta fordon som registreras av kravet. Varje fordonstillverkare gör deras egen bedömning om det är möjligt att uppgradera bilar med 2G/3G till 4G/5G. Osäkra kunder rekommenderas att kontakta sin återförsäljare.

6. Är det farligt att köra bil utan eCall?

Svar: eCall är en bra funktion som bidrar till ökad säkerhet genom att den automatiskt larmar 112 vid en olycka och överför information om bl.a. bilens position och riktning. Det är därför givetvis bättre att ha en fungerande eCall-funkCon än att vara utan den. Samtidigt är det bra att vara medveten om att de allra flesta fordon som är i trafik i Sverige idag inte är utrustade med eCall-funktion. Äger man en bil som är utrustad med 2G/3G-eCall ska man dock vara medveten om att eCall-funktionen i bilen sannolikt försvinner efter utgången av 2026, eftersom Telia då väntas stänga ner det återstående 2G-nätet.