Frågor och svar om eCall
27 november 2024
Frågor och svar om eCall
1. Varför stängs 2G/3G nätet ner?
Svar: Detta är ett beslut av nätoperatörerna. De gamla näten uppfyller inte det digitala samhällets allt högre krav på säkerhet. Genom att stänga ned de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet till att erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 4G och 5G. För mer information hänvisar vi til: www.bytnat.nu
2. Vilka bilar omfattas av krav på eCall?
Svar: Lätta fordon med typgodkännanden utfärdade efter den 31 mars 2018 omfattas av kravet på eCall-funkCon. Med lätta fordon menas personbilar och lätta lastbilar upp till en totalvikt av 3,5 ton.
3. Hur vet jag om min bil omfattas av krav på eCall?
Svar: Även om du har köpt en helt ny bil efter den 31 mars 2018 är det inte säkert att den omfattas av krav på eCall. Detta beror på att kravet inte omfattar alla nya bilar, utan bilar med nya typgodkännanden efter den 31 mars 2018. Har du en bil som är tagen i trafik för första gången efter den 31 mars 2018 och är osäker på om bilen omfattas av krav på eCall så bör du kontakta din återförsäljare. Har du en bil som är tagen i trafik för första gången före den 31 mars 2018 så omfattas den inte av kravet på eCall.
4. Kommer min bil med 2G/3G-eCall få körförbud när de gamla mobilnäten avvecklas?
Svar: Kontroll av eCall-funkCon infördes som kontrollpunkt vid besiktning i maj 2023. I nuläget är det sannolikt inte någon som vet vad kontrollen av eCall kommer att resultera i när de gamla mobilnäten inte längre finns kvar. Att 2G- och 3G-näten avvecklas innebär dock inte per definition att det är bilen som är behäftad med ett fel. Men för att säkerställa att enskilda bilägare inte ska drabbas av problem vid kontrollbesiktning i framtiden, för Mobility Sweden redan nu en dialog med berörda myndigheter.
5. Är inte fordonstillverkarna skyldiga att uppgradera bilar som förlorar sin eCall-funktion då de gamla mobilnäten avvecklas?
Svar: Nej, i dagsläget finns inte något sådant krav. Detta beror på att fordonstillverkarna följer det EU-gemensamma regelverket för eCall, vilket fortfarande bygger på 2G/3G. Fr.o.m. den 1 januari 2025 får typgodkännandemyndigheter inom EU inte längre vägra typgodkännande för fordon som är utrustade med 4G/5G för eCall. Fr.o.m. den 1 januari 2026 ska alla nya typer av lätta fordon vara utrustade med 4G/5G-eCall och ett år senare omfattas alla nya lätta fordon som registreras av kravet. Varje fordonstillverkare gör deras egen bedömning om det är möjligt att uppgradera bilar med 2G/3G till 4G/5G. Osäkra kunder rekommenderas att kontakta sin återförsäljare.
6. Är det farligt att köra bil utan eCall?
Svar: eCall är en bra funktion som bidrar till ökad säkerhet genom att den automatiskt larmar 112 vid en olycka och överför information om bl.a. bilens position och riktning. Det är därför givetvis bättre att ha en fungerande eCall-funkCon än att vara utan den. Samtidigt är det bra att vara medveten om att de allra flesta fordon som är i trafik i Sverige idag inte är utrustade med eCall-funktion. Äger man en bil som är utrustad med 2G/3G-eCall ska man dock vara medveten om att eCall-funktionen i bilen sannolikt försvinner efter utgången av 2026, eftersom Telia då väntas stänga ner det återstående 2G-nätet.
Tips till dig som ska köpa ny eller begagnad bil
Moderna bilar är utrustade med en rad olika funktioner som behöver uppkoppling för att fungera. I en och samma bil använder dessutom olika funktioner vanligtvis olika teknik för uppkopplingen. Den 31 mars 2018 infördes krav på s.k. eCall-funktion i alla nya typer av lätta fordon. Med nya typer menas fordon vars typgodkännanden är utfärdade efter det att kravet började tillämpas. Den bakomliggande EU-regleringen kräver att eCall-funktionen ska bygga på 2G/3G-teknik. Först den 1 januari 2026 blir det krav på att alla nya typer av lätta fordon ska utrustas med eCall som använder sig av 4G/5G.
3G-näten i Sverige och EU har varit under avveckling i flera år. Telia meddelade under sommaren 2024 att man kommer låta sitt 2G-nät vara i drift fram till slutet av 2027. När 2G-nätet släcks ner kommer bilar som är utrustade med 2G/3G-eCall inte längre ha en fungerande eCall-funktion. Även andra funktioner som använder sig av 2G/3G för uppkoppling kommer att sluta fungera när det inte längre finns något nät att koppla upp mot. Om du har för avsikt att köpa en ny eller begagnad bil i närtid bör du därför vara uppmärksam på om bilen har funktioner som kommer sluta fungera då de gamla mobilnäten är avvecklade.
Oavsett om man köper en ny eller begagnad bil, innebär affären för de flesta en stor utgift. Vid valet av bil är det därför viktigt att utgå från sina behov och fundera på hur bilen kommer att användas. Med beaktande av det pågående teknikskiftet i mobilnäten bör du dessutom se till att få svar på följande frågor:
-
Är bilen utrustad med eCall enligt krav fr.o.m. 2018-03-31?
-
Om ja – använder sig eCall-funktionen av 2G/3G?
-
Är bilen utrustad med eCall på frivillig basis innan kravet infördes?
-
Om ja – använder sig eCall-funktionen av 2G/3G?
- Finns det några andra funktioner i bilen som använder sig av 2G/3G – vilka?
Köper du bilen av en auktoriserad återförsäljare kommer denne kunna ge dig svar på dina frågor. Köper du en begagnad bil av en privatperson, eller en fristående bilhandlare, är det möjligt att du får söka svaren själv. Med uppgifter om varumärke, modell, årsmodell och tillverkningsår kan du då kontakta den svenska importören som kan besvara dina frågor. Se alltid till att ha ett registreringsnummer för att undvika missförstånd. Det är givetvis bättre att ha en fungerande eCall-funktion än att inte ha det. Samtidigt bör man känna till att flertalet av de nya bilar som har registrerats sedan kravet infördes inte är utrustade med eCall över huvud taget. Hur en bil med 2G/3G-eCall kommer att bedömas vid kontrollbesiktning då de gamla mobilnäten är borta i slutet av 2027 är något som vi sannolikt vet under sommaren 2025.